Silničáři ve čtvrtek slavnostně otevřeli tři navazující úseky dálnice D55 propojující Babice na Uherskohradišťsku s Bzencem na Hodonínsku. Motoristům začnou sloužit odpoledne. Jejich dokončením vznikl ucelený úsek dálnice v délce přesahující 21 kilometrů. Jeho výstavba přišla po valorizaci v součtu na více než 7,3 miliardy korun bez DPH, z toho až 5,6 miliardy zaplatí Evropská unie. Silničáři ve čtvrtek otevřeli také první úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem na Kroměřížsku dlouhý téměř deset kilometrů.
Otevírají se tři úseky dálnice D55 a jeden D49
Dálnice D55 podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) uleví mnoha lidem v obcích, které dosud trpěly tranzitní dopravou. Denně jimi projede přes deset tisíc aut, někde se jejich počet podle něj blíží až dvaceti tisícům. „Už nyní se lidem v této části Zlínského a Jihomoravského kraje výrazně zrychlí cestování směrem na Rakousko a Slovensko. A v budoucnu bude D55 z hlediska dálniční sítě stěžejní komunikací pro cestu ze severní části Česka směrem na jih,“ prohlásil Kupka.
Na úseku D55 mezi Babicemi a Starým Městem na Uherskohradišťsku pracovali silničáři od roku 2020, dlouhý je téměř 8,5 kilometru. Budování toho dalšího mezi Starým Městem a Moravským Pískem na Hodonínsku trvalo přes tři roky, dlouhý je 8,8 kilometru. Alespoň částečně otevřený už je také zhruba 4,1 kilometru dlouhý úsek mezi Moravským Pískem a Bzencem, staví se od předloňska.
Zatímco první dva úseky jsou průjezdné zcela, úsek z Moravského Písku do Bzence zatím pouze z poloviny, tedy jedním jízdním pruhem v každém směru. Jeho výstavbu provázejí problémy. Stavbaři se tam potýkají se složitými geologickými podmínkami a vysokou hladinou spodní vody. „Práce ve zbývajících dvou pruzích by v tomto úseku měly trvat minimálně do poloviny příštího roku,“ odhadl mluvčí stavební společnosti Skanska Ondřej Šuch.
Hotovo by mělo být v roce 2033
Nové úseky D55 odvedou tranzitní dopravu ze silnice I/55 procházející Babicemi, Huštěnovicemi, Starým Městem, Uherským Hradištěm, Kunovicemi, Ostrožskou Novou Vsí, Uherským Ostrohem a Veselím nad Moravou i ze silnice II/427 mezi Starým Městem, Kostelany nad Moravou, Nedakonicemi, Polešovicemi a Moravským Pískem. Obě komunikace jsou dopravně přetížené. Na několika stech metrech podél vybudované dálnice osadili dělníci rozměrné sítě na ochranu ptáků. Dálnice D55 je v Česku první, která je takovými zábranami vybavena.
Loni zároveň začala výstavba mostu přes řeku Moravu u Napajedel na Zlínsku, který bude též součástí D55. S jeho otevřením počítá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) příští rok na podzim. Stavbu navazujícího sedmikilometrového úseku D55 mezi Napajedly a Babicemi plánuje ŘSD zahájit v roce 2026, dokončení předpokládá o tři roky později.
Od roku 2023 stavbaři budují také více než 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 z Olomouce do Kokor na Přerovsku. Jeho zprovoznění plánují silničáři příští rok. Po kompletní dostavbě D55 v budoucnu propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude více než sto kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2. Celá by měla být hotová do roku 2033.
Silničáři otevřeli i první úsek D49 mezi Hulínem a Holešovem
ŘSD ve čtvrtek otevřelo také první úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem na Kroměřížsku. Dlouhý je téměř deset kilometrů, náklady činily zhruba 6,5 miliardy bez DPH. První řidiči by se po něm měli projet odpoledne, řekla mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková. Ve výstavbě zůstává navazující více než sedmikilometrový úsek dálnice mezi Holešovem a Fryštákem na Zlínsku.
„Je to provizorní zprovoznění, maximum možného, co se v daném čase dalo udělat,“ prohlásil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Nyní podle něj ŘSD čeká na vydání platného stavebního povolení na napojení dálnice na silnici druhé třídy u Fryštáku. „Někdy v prvním kvartále příštího roku by mohlo tohle stavební povolení nabýt právní moci. A pak máme zhruba tříměsíční termín pro zhotovitele z hlediska toho provizorního napojení. Těch 17,3 kilometru dálnice je prakticky hotovo, ale sedm kilometrů na konci se prostě nedá napojit na stávající silniční síť,“ nastínil.
Původně ŘSD plánovalo koncem letošního roku otevřít celý budovaný úsek z Hulína do Fryštáku. Letos na jaře však Nejvyšší správní soud (NSS) na podnět spolku Děti Země zrušil rozsudek Městského soudu v Praze z roku 2022 a rozhodnutí ministra dopravy z roku 2021, kterým byla potvrzena právní moc stavebního povolení na hlavní část D49. Ministerstvo se proto muselo s námitkami Dětí Země znovu vypořádat, NSS upozornil na více pochybení.
Ve věci rozhodoval ministr dopravy, který před několika týdny stavební povolení na hlavní část stavby částečně změnil a ve zbytku potvrdil. Díky tomu ŘSD mohlo práce obnovit a dálnici mezi Hulínem a Holešovem nyní otevřít. Některé konzervační práce však na dálnici pokračovaly i v minulých měsících, kdy stavební povolení pozbylo platnosti. „Pracujeme na tom, aby byl úsek z Holešova do Fryštáku zprovozněný co nejdříve. Nasadili jsme na to maximum našich pracovníků a techniky,“ ujistil Šuch ze Skansky.
Dálnice D49 by měla propojit střední a východní Moravu se Slovenskem
V roce 2021 obnovená stavba dálnice D49 zahrnuje výše popsaný 17,3 kilometru dlouhý úsek z Hulína do Fryštáku. Odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic na Zlínsku, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Po dostavbě dalších částí dálnice v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem.
Stavbu D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů.
Letos se v Česku otevírá 110 kilometrů dálnic. To je nejvíce od roku 1997. Ve čtvrtek se otevře ještě úsek dálnice D48 Bělotín–Rybí. Mezi Prahou a Pískem se v úterý otevřel nový úsek dálnice D4.