Otevřel se nový úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem

Události: Nový úsek dálnice D4 se otevřel řidičům (zdroj: ČT24)

Mezi Prahou a Pískem se v úterý otevřel nový úsek dálnice D4. První řidiči po něm projeli ve směru od Písku. Jedná se o osmačtyřicetikilometrový úsek, z něhož je 32 kilometrů nově postaveno a šestnáct opraveno. Cestu mezi Prahou a Pískem má zkrátit minimálně o dvacet minut. Úsek je první dopravní stavbou v Česku, která se stavěla formou PPP projektu (partnerství veřejného a soukromého sektoru).

„Dálnice výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Premiér Petr Fiala (ODS) podotkl, že se díky novému úseku šoféři vyhnou nebezpečné křižovatce v Letech u Písku a zbaví se pátečních a nedělních kolon kolem Milína.

Slavnostního otevření se zúčastnili také místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO) a francouzský velvyslanec Stéphane Crouzat. „Musím smeknout před všemi, kteří stavbu realizovali, protože se to zvládlo naprosto profesionálně. A děkuji i současné vládě, že to dotáhla do zdárného konce,“ prohlásil Havlíček.

Stavbu realizovalo sdružení Via Salis, které bude dálnici provozovat a udržovat bezmála dvacet pět let. Stát zůstává majitelem infrastruktury a komunikaci do své správy převezme v roce 2049. Stát by měl pravidelně hradit 17,8 miliardy korun jako takzvanou platbu za dostupnost.

V operačním středisku bude padesátičlenný tým dohlížet na provoz a bezpečnost na dálnici. Vycházet bude z informací a dat z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase. Rychlost se bude měřit na dvou úsecích, vždy po jednom v každém směru, přičemž se mají každý den měnit. Řidiče na tyto úseky předem upozorní informační tabule. „Jde hlavně o prevenci, záleží nám na tom, aby dálnice byla bezpečná,“ nechal se slyšet Kupka.

Stavbaři zahájili práce 7. června 2021 a stavbu rozdělili do pěti úseků, které stavěli najednou. Firmy zároveň začaly modernizovat 16 kilometrů už zprovozněných částí. Po části nové dálnice se začalo jezdit letos 17. června.

Na stavbě se během největší intenzity prací pohybovalo 1600 pracovníků. Vzniklo čtyřicet nových mostních konstrukcí, dvacet z nich je pro migraci zvěře. Největší mostní stavbou je estakáda u obce Nerestce, která měří 420 metrů a vede přes silnici třetí třídy, polní cestu, údolí řeky Skalice a regionální železniční trať. Druhý nejdelší most s délkou 223 metrů je u Zalužan. Další most o sedmi polích za Milínem je dlouhý 157 metrů.

Načítání...