Na nové dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem bude v každém směru nejvýše jedno úsekové měření, plánovaných osm úseků by bylo nesmyslných, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). O záležitosti mluvil se starosty Příbrami a Písku a čeká ho ještě jednání s koncesionářem projektu. Daniela Pedret ze stavebního sdružení Via Salis sdělila, že dodavatel projektu je vázán koncesionářskou smlouvou a zadáním klienta. Využití kamer, které slouží i k úsekovému měření, se podle ní řeší. Nová D4 mezi Příbramí a Pískem zahájí provoz v týdnu od 16. prosince.
Osm měřených úseků by byl nesmysl, řekl Kupka k nové D4
Kupka zdůraznil, že si za svým vyjádřením stojí a neumí si představit, že by se počet úsekových měření nesnížil. „My jsme to nikdy takhle nechystali – nebo já rozhodně ne – a v každém případě to tam nikdy nebude. Bylo to nepřiměřené a bylo by to opravdu nesmyslné,“ prohlásil ministr. „Je to v tuhle chvíli mé vyjádření, ale pevně si za tím stojím,“ uvedl.
Naopak chystané umístění rychlostní váhy na D4 je podle něj v pořádku. „Na té máme zájem a fungovat tam musí, i s ohledem na to, že nemůžeme dopouštět poškozování infrastruktury. Ta tam určitě bude,“ dodal.
„Mně ten nápad tedy přijde dost bláznivý a nesmyslný. Skoro si myslím, že bychom na dobrých úsecích při kvalitních autech měli spíše povolovat rychlost 150 kilometrů za hodinu, a ne kontrolovat na každém kilometru sto třicítku,“ komentoval situaci hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS).
Dopravní experti ale poukazují na to, že měřené úseky jednak pomáhají větší plynulosti a také snižují počet nehod. „Ty zkušenosti máme z některých míst, jako je například Benešovsko, kde podle mého názoru k větší plynulosti silničního provozu došlo. Ty nehody se takříkajíc zastavily,“ tvrdí dopravní expert a jihočeský koordinátor BESIP Václav Kovář.
Příbram i Písek shání kvůli dálnici nové úředníky
Za nesmyslných označil osm měřených úseků i starosta Příbrami Jan Konvalinka (za ANO). „Logiku dává jeden měřený úsek od nás na Písek a jeden od Písku k nám. Věřím, že to tak dopadne,“ napsal Konvalinka na Facebooku. Podotkl, že pro město sice budou nová úseková měření znamenat příjmy v milionech korun, je ale od nich potřeba odečíst platy nových úředníků, kteří budou systém spravovat.
Pokuty za překročení rychlosti budou zpracovávat i v Písku, kde kvůli nové dálnici shání úředníky. Zatím se podařilo získat dva. „Nepovedlo se obsadit jednoho člověka na IT, ale počítáme, že v průběhu jara ještě seženeme tři další osoby,“ vysvětlila tajemnice tamního městského úřadu Zlatuše Hofmanová.
Radnice předpokládá, že ročně zpracuje zhruba sto tisíc přestupků zjištěných vysokorychlostním vážením a přibližně dvacet tisíc těch, které se týkají překročení rychlosti. Úředníci by na pokutách měli ročně vybrat zhruba 16 milionů.
Náklady téměř deset miliard
Nová D4 mezi Příbramí a Pískem zahájí provoz v týdnu od 16. prosince. Dostavba 32 kilometrů dlouhé dálnice začala v červnu 2021. Všech pět úseků se buduje najednou. Náklady budou téměř deset miliard. Firmy zároveň modernizují šestnáct kilometrů už zprovozněných částí.
Projekt má na starosti sdružení Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Stavební práce na D4 provádí společnost DIVia stavební, která patří do Skupiny VINCI Construction CS, a to na základě zhotovitelské smlouvy uzavřené s Via Salis. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice vydat 17,8 miliardy korun.