Dálnice D49, která léta působila jako „prokletý“ projekt a její stavbu neustále oddalovaly různé spory, narazila u Nejvyššího správního soudu. Ten zrušil klíčový rozsudek Městského soudu v Praze i předchozí rozhodnutí ministra dopravy, díky nimž získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pravomocné stavební povolení pro stavbu mezi Hulínem a Fryštákem na východě Moravy. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu znamená, že resort dopravy musí znovu vypořádat námitky spolku Děti Země.
Dálnice D49 přišla o pravomocné povolení. Ministerstvo musí znovu rozhodnout
Děti Země v roce 2021 podaly rozklad proti rozhodnutí ministerstva dopravy, které vydalo stavební povolení pro dálnici D49 mezi Hulínem a Fryštákem, a když neuspěly, obrátily se na pražský městský soud. I ten je odmítl, Ředitelství silnic a dálnic tak mohlo po letech odkladů začít stavět. Podle Nejvyššího správního soudu ale jsou v předchozích rozhodnutích nedostatky a je nutné, aby ministerstvo rozklad znovu posoudilo.
Soud zapochyboval například o tom, zda jsou hlukové studie ve správním spise aktuální a zda stavba splňuje hlukové limity. Nejvyšší správní soud zdůraznil, že závěr „nelze opřít o ničím nepodložené tvrzení, že naměřené hodnoty budou pravděpodobně nižší,“ stojí v rozsudku. Ministerstvo dopravy musí také „řádně zkoumat vliv stavby na krajinný ráz“ a přezkoumat závazná stanoviska.
Termín dokončení je ohrožen
Tím, že stavební povolení ztratilo právní moc, musí silničáři práce na D49 pozastavit. „Z hlediska stavby musí být stanoven rozsah konzervačních prací pro minimalizaci škod plynoucích ze zastavení realizace akce,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. I když dal najevo, že věří, že práce brzy budou moci pokračovat, nejspíše se nepodaří dodržet termín zprovoznění D49 k Fryštáku, který byl plánován na konec letošního roku.
Částečně se tím opakuje historie. Dálnice D49 (tehdy ještě jako rychlostní silnice R49) se již jednou začala stavět, ale brzy se muselo přestat. Stalo se to v roce 2010, příčinou ale nebyl rozklad proti stavebnímu povolení, nýbrž rozhodnutí tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty o zastavení dopravních investic kvůli nedostatku peněz. Obnovení prací zprvu nebylo možné kvůli penězům, později kvůli sporům o ochranu přírody.
Aktuální rozhodnutí Nejvyššího správního soudu není jedinou komplikací pro stavbu dálnice D49. Krajský soud v Brně letos zrušil rozhodnutí zlínského krajského úřadu, které umožnilo změnit umístění 22 objektů na budovaném úseku. Jsou to například protihluková opatření, provizorní napojení komunikací, retenční nádrže nebo odlučovače ropných látek. ŘSD podalo kasační stížnost, takže i v tomto sporu bude mít konečné slovo Nejvyšší správní soud.
Ten již dříve rozhodoval také o další stížnosti proti stavebnímu povolení. Podal ji spolek Egeria, který však na rozdíl od Dětí Země neuspěl. Tvrdil, že zlínský krajský úřad – který vydal závazná stanoviska, z nichž vycházelo ministerstvo dopravy při povolování stavby – byl podjatý. Soud o tom však není přesvědčen. Konstatoval, že „samotná skutečnost, že stavba je i v zájmu Zlínského kraje, nezpůsobuje podjatost“.
Dálnice D49 má vést od křižovatky u Hulína, kde se napojí na D1, na Slovensko. U Horní Lidče se na ni napojí budoucí slovenská rychlostní silnice R6 do Púchova. Vznikne tak druhé dálniční spojení Moravy se Slovenskem vedle dálnice D2 a zjednoduší a zrychlí se cestování autem například do Žiliny nebo do Tater.
Se zahájením stavby dalšího úseku Fryšták–Lípa počítá ŘSD po roce 2027. Další stavby přes Vizovice směrem k Horní Lidči budou až záležitostí příštího desetiletí.