Letci z druhé světové války, ale i první aviatici nebo piloti současných gripenů – ti všichni mají svůj příběh v knize „Vzduch je naše moře“. Komiksová encyklopedie, která vychází ke stému výročí vzniku republiky, provází historií československého a českého letectví.
Od mytických aviatiků ke gripenům. Nový komiks provází historií tuzemského letectví
V novém komiksu mají místo všichni průkopníci letectví v Česku i na Slovensku. Od prvních aviatiků z historických pověstí až po současné gripeny, které musely před dvěma lety vzlétnout kvůli podezřelému airbusu.
„Gripeny dostaly za úkol vzít ho mezi sebe a doprovodit ho do Spolkové republiky Německo,“ dodává autor encyklopedie Václav Šorel, který psal letecký komiks pět let.
Jenom rok trvalo nakreslit všechny obrázky. „Jedna strana trvá zhruba tři dny, ale je to podle počtu obrázků, někdy je to míň, někdy víc,“ podotýká výtvarník Michal Kocián.
V knize se objeví kresby třiceti typů letadel, které Michal Kocián dělal podle plastových modelů. „Bez nich by to ani nešlo nakreslit, protože je tam spousta detailů. Člověk si je nafotil přesně v té poloze, kterou potřeboval, a pak jsem to nakreslil podle té fotky,“ přiblížil výtvarník.
Komiks připomene i méně známé akce z druhé světové války
Kromě prvního českého pilota Jana Kašpara je v komiksu i legionářský pilot Milan Rastislav Štefánik. Právě tento letec byl inspirací pro název knihy. „Traduje se, že je to rčení Milana Rastislava Štefánika nebo pana prezidenta Masaryka,“ říká k tomu autor knihy Šorel.
Zásadní kapitolu mají v encyklopedii letci z druhé světové války, a to i některé jejich méně známé úspěchy. Třeba ten z roku 1943, kdy letadla 311. bombardovací perutě potopila německou zásobovací loď Alteruster, která převážela z Japonska do Německa strategické suroviny.
„Na její palubě byly tisíce tun wolframu, přírodní kaučuk, což by znamenalo pro Němce úžasnou záležitost pro jejich proudové letouny,“ vysvětlil význam akce Šorel.
Václav Šorel už jeden komiks o československých letcích napsal, konkrétně o Františku Fajtlovi. Kniha vyšla v roce 2013, tedy rok po smrti legendárního pilota.