Potravinářské řetězce i on-line supermarkety sledují enormní zájem zákazníků. Někteří obchodníci předpokládají, že bude 23. prosinec nejsilnějším prodejním dnem roku. Nejčastěji lidé kupují čerstvé potraviny jako maso, uzeniny, sýry, ovoce a zeleninu či pečivo. Lidé do košíků vkládají ale také cukroví nebo alkohol. Kromě potravin je stále vysoká poptávka po vánočních dárcích, například v podobě kosmetických balíčků, které někteří prodejci nabízejí nyní za snížené ceny.
Obchody před Štědrým dnem hlásí nával zákazníků, může jít o nejsilnější prodejní den roku
Vysokou obsazenost hlásí hypermarkety Globus. Aktuální naplněnost jednotlivých poboček si lidé mohou ověřit na webu společnosti nebo v mobilní aplikaci. Například prodejna v Praze na Zličíně byla okolo 12:30 zaplněna na 83 procent, v Praze na Černém Mostě na 70 procent a v Ostravě na 80 procent. Lidé podle mluvčí Globusu Anety Turnovské z potravin ve velkém pořizují kapry a kapří filety, velký zájem je také o vinnou klobásu. Upozornila, že hypermarkety budou fungovat i na Štědrý den, a to od 07:00 do 11:30.
Obrovský zájem sleduje také řetězec Tesco. Podle manažera komunikace Jiřího Netíka lidé do košíku nejčastěji vkládají čerstvé potraviny na štědrovečerní tabuli a stále kupují i dárky jako sady s alkoholem, hračky, společenské hry, ale také drobnou elektroniku nebo oblečení.
Obchody Penny zůstanou na Štědrý den zavřené, proto i sem od rána přichází velké množství zákazníků. Meziročně podle něj vzrostl zájem například o vánočky, cukroví či cukrovinky. Z alkoholických nápojů je podle něj poptávka po sektech, vínech, vaječném likéru, ale i po rumech či ginech.
Zájem je i o on-line supermarkety
Velmi napilno mají také kurýři on-line supermarketů. Tesco má podle mluvčího Netíka veškeré volné předvánoční termíny závozů vyprodané. V e-shopu Košík.cz si podle jeho mluvčího Františka Brože lidé poslední volné časy na dnešek a Štědrý den rezervovali v průběhu dopoledne. „Oproti loňskému závěru roku pravděpodobně rozvezeme ještě o polovinu víc nákupů,“ uvedl.
„Kapacity jsme před Vánocemi navýšili o padesát procent a děláme všechno pro to, abychom je ještě navýšili,“ uvedla mluvčí on-line supermarketu Rohlik.cz Denisa Morgensteinová. Lidé podle ní mají stále k dispozici volné závozové termíny na Štědrý den.
Obchody nad dvě stě metrů čtverečních mohou mít na Štědrý den otevřeno do 12:00, ve svátky 25. a 26. prosince musejí být zavřené. Kurýři on-line supermarketů Rohlik.cz a Košík.cz budou mít volno jen 25. prosince.
Výprodeje někde zahájí už během Štědrého dne
Povánoční výprodeje, které jsou podle obchodníků u českých zákazníků velmi oblíbené, někteří prodejci zahájí už na Štědrý den večer. Internetoví prodejci je většinou spustí tradičně na první svátek vánoční. V kamenných obchodech se velkého množství zboží ve slevách lidé dočkají zpravidla od prvního provozního dne po Vánocích, 27. prosince.
Na Štědrý den večer začnou povánoční výprodeje například u prodejců elektroniky. První dny se lidé podle mluvčí značky Datart Evy Kočicové dočkají výraznějších slev na malé a velké domácí spotřebiče a televizory. Zboží ve slevách budou moci zákazníci nakoupit do druhé poloviny ledna. Výprodej v Alza.cz začne podle jeho mluvčí Daniely Chovancové těsně po Štědrém dni. „Do výprodeje dáváme pouze produkty, které nabízí minimálně desetiprocentní slevu proti běžné ceně,“ uvedla.
Mall.cz podle své mluvčí Pavly Hobíkové také s povánočním výprodejem počítá, zatím nechce uvádět, který den ho spustí. Slevy budou podle Hobíkové do výše 80 procent a potrvají několik týdnů. E-shop s módou a doplňky Zoot výprodeje podle svého výkonného ředitele Milana Poláka rozdělí do tří fází, první začne 25. prosince a potrvá do 9. ledna. Pražské centrum Fashion Arena Prague Outlet spustí výprodej 26. prosince, se slevami až 70 procent se podle ředitelky centra Lenky Čapkové počítá do konce ledna.