Vánoční nákupy vrcholí. Doručení až domů ale už kurýři nestíhají

UDÁLOSTI: V těchto dnech vrcholí v kamenných obchodech i u dopravců špička před Vánocemi (zdroj: ČT24)

Předvánoční nákupy vrcholí. Kurýrní služby varují, že se již téměř zavřelo okno, kdy je ještě možné doručit objednávky tak, aby se dostaly pod stromeček. I když letos neomezují předvánoční nákupy žádná větší pandemická omezení s výjimkou zákazu vánočních trhů, nakupuje on-line a zboží si nechává doručit mnohem více lidí, než bývalo běžné.

Většina kurýrních firem, které doručují dárky, už hlásí, že do Štědrého dne nestihnou nové objednávky přepravit. Rozhodný den stanovily vesměs na pondělí. Česká pošta slibuje, že před Štědrým dnem stihne doručit ještě zásilky podané ve středu, připouští ale, že lokálně se mohou vyskytnout problémy. Například v Aši je na poště nedostatek personálu a balíky přepravují pošťáci z Chebu, což může vést ke zpoždění.

Zájem o on-line nákupy vánočních dárků je letos velký, i když ve srovnání s rokem 2020 budou očekávané tržby prodejců o něco menší. Ale minulý rok byl výjimečný, některé obchody byly zavřené a při důsledném dodržování vládních opatření vlastně ani nebylo v posledním týdnu před svátky povoleno jít nakupovat dárky. Letos podle odhadů utrží elektronické obchody 15,7 miliardy korun.

Obchodníci navíc počítají s tím, že kdo si nenechá objednávky doručit kurýrem či poštou, bude si moci dojít zboží vyzvednout až na poslední chvíli. Obchod Mall.cz slibuje odběr před Štědrým večerem u objednávek učiněných do středečního večera, v Praze lze stihnout i ty provedené do čtvrtečního odpoledne.

Obchod Notino garantuje doručení „pod stromeček“ u objednávek učiněných do čtvrtečního dopoledne a Alza.cz podle její mluvčí Daniely Chovancové dokáže zboží, které je skladem, vydat i při objednání na Štědrý den dopoledne.

Nákupní centra jsou plná, ale některé malé obchody si zoufají

Že hodně lidí nakupuje v internetových obchodech, neznamená, že by ty kamenné zely prázdnotou, i když jak kde. Velká nákupní centra v žádném případně prázdná nejsou, jejich zákazníci kromě dárků shánějí i jídlo na Vánoce nebo drobné doplňky k vyzdobení sváteční tabule.

Zatímco při nakupování on-line už se Štědrý den sotva stíhá, v kamenných obchodech teprve očekávají špičku. „Vrcholí to třiadvacátého, kdy je i prodloužená otevírací doba na některých prodejnách. Tam jsme připraveni na úplný vrchol návštěv,“ shrnula regionální maloobchodní manažerka Yankee Candle Lucie Klapková.

Ovšem František Hlad, který má butik v centru Plzně, o žádné špičce hovořit nemůže. Lidé podle něj raději nakupují na internetu a do obchodu přijdou jen zřídka. Dorazili v sobotu, kdy byly farmářské trhy, ale jindy ne. „Co se uzavřely vánoční trhy, tak jsme minus šedesát procent,“ vyčíslil.

O oblečení jako takové ovšem před Vánoci zájem je. Jak vyplývá z průzkumu PerfectCrowd pro Generali Českou pojišťovnu, lidé nejvíce sháněli kosmetiku a právě oděvy. Dále budou nejčastěji pod stromečky k vidění elektronické přístroje, knihy a také mnoho lidí plánuje darovat svým blízkým peníze.