Vrcholí nákupní slevová kampaň Black Friday, stoupají také počty přepravovaných balíků

Black Friday v Česku (zdroj: ČT24)

Nákupní slevová akce Black Friday přilákala do kamenných obchodů i na výdejní místa e-shopů a dopravců tisíce zákazníků. Slevové kampaně jsou letos výjimečně dlouhé. Někteří obchodníci je vztáhli i na celý měsíc. Kvůli výpadkům u dodavatelů je ale některé zboží hůř dostupné, hlavně elektronika. Lidé využívají slevové akce především k nákupu vánočních dárků. Pospíchají i kvůli zhoršující se epidemické situaci.

Zatímco loni touto dobou se kvůli uzavřeným obchodům mohla většina zboží nakupovat jenom přes internet, letos zamířili zákazníci také do kamenných prodejen. „Obavy z nedostupnosti zboží a možného zdražování kvůli rostoucím cenám mezinárodní dopravy uspíšily letošní vánoční nákupy, Češi určitě začali nakupovat dřív,“ analyzuje mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.

Kromě zákazníků vyrazili ve velkém do prodejen také pracovníci České obchodní inspekce. Ne každá deklarovaná sleva totiž slevou ve skutečnosti je. „Primárně je rozdíl mezi cenou deklarovanou jak v letáku nebo na regálu, tak následně potom při účtování na kase,“ zmiňuje prohřešky ředitel inspektorátu ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj Jan Řezáč.

Loni sedm miliard

Minulý rok byly tržby e-shopů kolem Černého pátku rekordní – sedm miliard korun. Letos by se k tomuto číslu mohly přiblížit. Minulý rok ale situaci ovlivňovala celostátní uzávěra, která omezila provoz kamenných obchodů. Za vánoční nákupy od října do Štědrého dne tak lidé na internetu utratili 77 miliard korun.

Letos se alespoň část vánočních dárků chystají on-line koupit více než tři čtvrtiny populace. Hlavně hračky, elektroniku, počítačové hry, knihy, kosmetiku, produkty pro zdraví, oblečení nebo vstupenky.

Průměrně dá každý Čech za vánoční nákupy skoro 13 tisíc korun především za dárky a jídlo, a asi desetina lidí si kvůli výdajům na Vánoce chce letos peníze půjčit, nejčastěji kolem deseti tisíc korun. Období mezi Černým pátkem a Vánocemi znamená hlavní sezonu také pro dopravce.

Nápor na dopravce

„V těchto dnech už zažíváme zvýšený nápor. Už jsme na vyšších číslech, než jsme byli loni před Vánoci,“ říká ředitel kurýrní služby GLS Pavel Včela. Balíkoví dopravci letos kvůli kapacitám využívají také nové technologie. Třeba Zásilkovně pomáhají odbavovat zásilky pojízdní roboti.

„Máme jich tady 190 a dokážou za hodinu roztřídit deset tisíc zásilek, což je dvakrát tolik, než dělají lidé. Už teď pozorujeme zvyšující se počet zásilek, je to už někdy od října,“ hodnotí mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa. V pondělí měli s 560 tisíci vůbec nejvíce podaných zásilek.

Velký nápor napříč republikou hlásí i další dopravci. „Ty skutečné rekordy přichází teprve teď s Black Friday, kdy předpokládáme, ze v pondělí svezeme přes půl milionu balíků. To znamená, že v jeden den se bude v našem systému pohybovat přes jeden milion zásilek,“ avizuje ředitel obchodu a marketingu PPL Milan Loidl.

V USA mají letos výprodeje pomoct k ozdravení hospodářství

Black Friday se rozšířil ze Spojených států. Už řadu let je tam nejrušnějším nakupovacím dnem. Letos mají výprodeje navíc pomoct k ozdravení amerického hospodářství, které se vzpamatovává z koronavirové krize. Potíže tam ale způsobuje nedostatek zaměstnanců, dále také nefunkční dodavatelské řetězce i epidemická situace.

Objednávky rostou internetovým prodejcům. Lidé se ale ve velkém vrací i do kamenných prodejen. Ve značné části Spojených států už totiž neplatí přísná omezení pro pohyb ve vnitřních prostorech kvůli koronaviru. Pro obchodníky ideální stav ale hatí omezený sortiment kvůli váznoucím dodávkám. Nedostatek zboží už několikrát řešila i vláda.

V Kalifornii už začalo pomáhat s vykládkou zboží v přístavech námořnictvo. Velká část vánočních dárků i nutných komponentů je z dovozu. Mnoho amerických společností nepřečkalo táhnoucí se krizi. Zbylé nestíhají uspokojit poptávku.

Spojené státy ovšem čelí ještě dalšímu problému. Když obchodníci zboží vyrobí nebo dovezou ze zahraničí, nemá ho kdo doručit koncovým zákazníkům. Chybí totiž řidiči kamionů. Mezi navrhovanými řešeními je i snížení věku, od kdy je možné kamion řídit, z 21 na 18 let. Experti na bezpečnost dopravy to ale odmítají a navrhují řidičům zvýšit platy a přitáhnout k této profesi také ženy.