Největší zájem byl při Black Friday o hračky a elektroniku. E-shopům prudce rostly tržby

Tuzemským e-shopům vzrostly během uplynulé slevové akce Black Friday tržby oproti loňsku v průměru o 42 procent, oproti letošními dennímu průměru pak až o 134 procent. Nejvíce rostl zájem o prodej hraček či elektroniky. Nápor na servery internetových obchodů se pak zvýšil zhruba dvojnásobně.

O vývoji prodejů informoval poskytovatel hostingových služeb vshosting~, jehož služby využívá více než 50 procent českých a slovenských e-shopů, a dodavatel e-shopových platforem Shopsys. On-line tržby velkých kamenných hráčů budou za letošní rok přibližně dvojnásobné oproti loňsku.

Tržby internetových obchodů tak oproti loňské akci vzrostly o 42 procent. Oproti dennímu průměru za letošní rok pak posílily 2,34krát.

„U některých elektronických obchodů se sortimentem typickým pro vánoční dárky, jako jsou například hračky nebo elektronika, se jednalo až o čtyřnásobný výsledek co do obratu,“ řekl obchodní a marketingový ředitel Shopsys Matěj Kapošváry. Tyto kategorie, společně například i s domácími potřebami, zaznamenaly oproti loňskému roku nárůst až přes 100 procent.

S růstem prodejů se zvýšil i nápor na servery jednotlivých e-shopů. Počet požadavků neboli kliků na jednotlivých internetových obchodech vzrostl oproti průměru dvojnásobně na 345 kliků za vteřinu. U nejsezonněji zaměřených obchodů pak podle vshosting~ narostl provoz o více než 2200 procent. „Když Black Friday akce vrcholila, dosáhly průměrné hodnoty dokonce 600 požadavků za vteřinu. Ve srovnání s loňským rokem jde o více než 60procentní nárůst,“ podotkl obchodní ředitel vshosting~ David Lintimer.

Upozornil, že společnost se na tuto slevovou akci připravovala, protože podobný nárůst je na serverovou infrastrukturu náročný. Jde především o navyšování kapacity a výměnu serverů za výkonnější.

Letošní rok je pro tuzemské internetové obchody i kvůli koronavirové krizi a vládním omezením kamenných obchodů rekordní. „Pokud se podíváme na segment velkých kamenných hráčů, tak jejich tržby v prostředí on-line budou letos dvojnásobné, než byly loni,“ dodal Kapošváry.

Jaké byly reálné ceny při Black Friday

Reálné slevy tuzemských e-shopů během akce Black Friday dosahovaly v průměru mezi deseti a 20 procenty. Byly tak výrazně nižší než průměrně uváděných 30 procent a někdy až 80 procent. Vyplývá to z letošního zjištění služby Hlídač shopů.

Slevy se u těch největších e-shopů týkaly většinou jednoho až dvou procent veškerého nabízeného zboží, což znamená přibližně 10 tisíc produktů. Velcí prodejci již s cenami kvůli optickému zvýšení slev většinou nemanipulovali. Z reálných cen vycházeli při zlevňování velké e-shopy jako Alza.cz, Mall.cz nebo CZC.

„Loni jsme navázali spolupráci s Hlídačem shopů a letos nám pomohli udělat cenový audit jak pro náš srpnový, tak zejména listopadový Black Friday. Těsně před začátkem listopadového Black Friday jsme pak upravili výpočet tak, jak bude zanesen do českého právního řádu nejpozději v průběhu roku 2022. Sice jsme komunikovali nižší slevy, ale jsem přesvědčen, že zákazníci ocení transparentnost slev,“ uvedl místopředseda představenstva Alzy Petr Bena.

I letos se ale našly obchody, které využily Black Friday ke klamání svých zákazníků. Zdražily produkty na několik dnů těsně před akcí, aby je pak mohly zlevnit. Například Okay dle Hlídače cen manipuloval s cenami, aby uměle navýšil slevu. Do Black Friday akce dal 8135 produktů, tedy polovinu celkové nabídky. U 770 z nich Hlídač zjistil navýšení referenční (přeškrtnuté) ceny těsně před a nebo v průběhu Black Friday. Jimi propagovaná sleva byla v průměru 44 procent, ve skutečnosti v průměru zlevnil jen o jedno procento. Manipulace s cenami našel Hlídač i v nabídce Datartu nebo Mironetu.

Kontroly tradičně prováděla také Česká obchodní inspekce (ČOI). Kolikrát prodejci při Black Friday porušili zákon, bude ale vědět až v dalších týdnech. Mnoho kontrol se uskutečnilo objednávkou na internetu a na zboží se ještě čeká, uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.