Nový jízdní řád přináší zrychlení na koridorech i další noční vlak. Po roce ožívá trať z Brna do Blanska

Je druhý prosincový víkend, na který tradičně připadá celostátní i celoevropský termín změny železničních jízdních řádů. Neděle, od kdy nové jízdní řády platí, cestující ve vnitrostátní dopravě příliš nepřekvapí. Hlavně se změní časy odjezdů z Prahy po koridorových tratích ve směru na východ, západ i jih, protože skončila část výluk a cestování bude rychlejší. Největší novinky ale přináší jízdní řád v mezistátním spojení. Téměř po třiceti letech opět vyjíždí přímý spoj Praha – Tábor – Vídeň, po šesti letech noční vlak Praha – Frankfurt – Curych, naopak po necelých třech letech opět zaniká spojení Berlín – Praha – Vídeň.

Vnitrostátní dálková doprava

Poslední dva roky poznamenaly rozsáhlé práce na většině koridorových tratí v Čechách i na Moravě. Znamenalo to, že se zejména na trasách Praha–Ostrava a Praha–Brno významně natáhly jízdní doby naplánované v jízdních řádech, a přesto jezdily vlaky často ještě více zpožděné. S novým jízdním řádem by se to mělo zlepšit.

Na nejvytíženější dálkové trase z Prahy do Olomouce, případně Ostravy se zkrátí jízdní doby vlaků různou měrou podle jejich kategorie. Rychlíky Praha–Luhačovice se dostanou do Olomouce za 2 hodiny 27 minut, což je o osmnáct minut méně než dosud; pendolinu to potrvá 2 hodiny 14 minut, tedy o osm minut méně než podle starého jízdního řádu. Spoje Leo Expressu dojedou z Prahy do Olomouce o čtvrt hodiny rychleji, vlaky Regiojetu o 16 minut rychleji.

Je to hlavně díky tomu, že skončily složité výluky mezi Prahou a Kolínem. Na druhou stranu ještě pokračují práce u Ústí nad Orlicí, což znamená, že jízdní doby se ještě neblíží těm z období před rokem 2021. Z Prahy do Ostravy stále nedojede žádný vlak v čase blízkém třem hodinám.

Vlaky RegioJetu a Českých drah v Ostravě
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Ještě horší je to mezi Prahou a Brnem, kde sice situaci rovněž zhoršovaly práce mezi Prahou a Kolínem, ale pro dlouhé jízdní doby je rozhodující, že dálkové vlaky jezdí po pomalejší trase přes Havlíčkův Brod. V posledním roce neměly na výběr, protože trať z Blanska do Brna se opravovala a byla zcela neprůjezdná. Kvůli pokračující modernizaci trati u Ústí nad Orlicí budou vlaky jezdit přes Havlíčkův Brod dál – až do konce června.

Jízdní doba railjetu z Prahy do Brna se tedy sice zkrátí z 3 hodin 8 minut na 2 hodiny 56 minut, ale stále bude výrazně delší než dvě a půl hodiny z doby, kdy se jezdilo přes Blansko.

Z Prahy do Brna přes Blansko bude od neděle možné dojet alespoň rychlíky, které poslední rok končily v Blansku. (Jimi lze cestovat mezi oběma velkými městy za 2 hodiny 59 minut.)

Alespoň částečně každopádně vlaky zrychlí. Daní za to je, že se časy odjezdů z Prahy i příjezdů do Prahy významně posouvají. Vlaky Českých drah vesměs pojedou z Prahy později a přijedou dříve, přičemž většina rozdílu oproti dosavadnímu jízdnímu řádu se vyčerpá mezi metropolí a Kolínem, takže dále jim zůstává zhruba dosavadní časová poloha.

Vlaky soukromých dopravců jsou na tom hůře. Ostravské spoje Regiojetu pojedou z Prahy o 40 minut dříve než dosud, takže například vlak, který dosud jezdil ve 12:18, nově má stanoven odjezd již v 11:38. Leo Express pojede o necelou půlhodinu dříve. Naopak vlaky Regiojetu ve směru do Brna a dále do zahraničí pojedou z Prahy – podobně jako vlaky ČD – o něco později než dosud.

Mírně se po dokončení prací u Radotína zkracuje jízdní doba vlaků i mezi Prahou a Plzní. Rozdíl není však tak velký jako ve směru na východ – pojedou o pět minut rychleji než podle starého jízdního řádu. Provoz na plzeňské trati bude dál ovlivňovat její modernizace, i když se dělníci přesunou od Radotína ke Karlštejnu.

Kvůli tomu budou motorové rychlíky Praha – Písek – České Budějovice (které s plzeňskými sdílejí trasu do Zdic) jezdit v pracovní dny dál odkloněné po pomalejší trati přes Rudnou. O víkendech naopak pojedou rychleji po hlavní trati přes Karlštejn.

Nejvýraznější zlepšení přináší nový jízdní řád na trati z Prahy do Českých Budějovic, kde v uplynulém roce skončily práce na dvou úsecích, otevřely se nové přeložky a nyní se po nich vlaky rozjedou plnou rychlostí. Díky tomu se zkrátí jízdní doba expresů mezi Prahou a Budějovicemi o necelých dvacet minut na hodinu 40 minut, do Tábora dojedou vlaky z Prahy za 59 minut.

Na rozdíl od minulého roku se na žádné rychlíkové či expresní lince nemění dopravce a cestující se nemohou těšit ani na významné změny v nasazení vozidel. Soupravy Interjet, díky nimž se před rokem výrazně zlepšil vozový park na některých rychlíkových linkách, zůstávají stále tím nejnovějším na českých kolejích.

Oproti končícímu období zanikne jedno významné spojení dvou, respektive čtyř krajských měst. Přestane jezdit rychlík Hukvaldy, který jezdil brzy ráno z Olomouce do Ostravy a pozdě večer opačným směrem, ovšem v noci z neděle na pondělí jezdil až do Prahy a v pondělí brzy ráno z Prahy. První pondělní ranní spoj z Prahy do Ostravy tak pojede místo ve 4:02 až v 5:38. Z Olomouce do Ostravy zůstane zachováno alespoň ranní spojení s přestupem v Přerově.

Interjet
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Mezistátní doprava

Zatímco v dálkové vnitrostátní dopravě přináší nový jízdní řád evoluci hlavně v podobě zkrácení jízdních dob po výlukách, v mezistátní dopravě jsou změny hlubší.

Spíše než pro dálkové spojení dvou metropolí bude mít význam pro spojení regionů na opačných stranách česko-rakouské hranice obnovení přímých vlaků Praha–Vídeň po trase přes jižní Čechy a rakouský Waldviertel. V minulosti byla trať, která v době svého otevření nesla jména císaře Františka Josefa, hlavní spojnicí Prahy s Vídní, jezdila tudy Vindobona z Berlína a po revoluci i expres Smetana, díky němuž mohli Pražané začít poznávat rakouské hlavní město.

Od roku 1996 však již jezdily všechny vídeňské vlaky z Prahy přes Břeclav. Přes Waldviertel jezdily později ještě rychlíky Plzeň–Vídeň, případně České Budějovice – Vídeň, ale v roce 2009 byl zrušen poslední z nich.

Nově bude do Vídně prodloužen jeden, respektive dva rychlíky, které dosud jezdily z Prahy do Českých Velenic. Denně bude jezdit jeden pár spojů, o víkendech dva. Víkendový pár pojede ráno z Prahy a odpoledne zpět, naopak ten, který bude v provozu denně, přepraví ráno cestující z Vídně a odpoledne do Vídně.

Ve srovnání s nynějšími vlaky přes Břeclav bude nové spojení přes Tábor výrazně pomalejší. Zatímco railjety dojedou z Prahy do Vídně za 4 hodiny 25 minut a od července, kdy se vrátí na trať přes Blansko, se sníží jejich jízdní doba k rovným čtyřem hodinám, přes Tábor to potrvá 5 hodin 8 minut.

Novými rychlíky ale především bude možné cestovat bez přestupu například i z Tábora nebo Třeboně a naopak vystoupit třeba v Gmündu, kde začínají oblíbené waldviertelské úzkokolejky, městě Sigmundsherberg, kde je železniční muzeum, nebo v Tullnu, kam v létě plují po Dunaji výletní lodě z Vídně.

Rychlíky, které budou končit na nádraží Františka Josefa na severovýchodě Vídně (tedy nikoli na hlavním nádraží), budou v Rakousku vedeny jako regionální spoje, takže v nich budou platit výhodné dolnorakouské a hornorakouské jízdenky.

Kromě nádraží Františka Josefa pojedou přímé mezistátní vlaky z českého vnitrozemí i na vídeňské letiště Schwechat. Toto spojení objednal Jihomoravský kraj u Regiojetu. Dopravce zavede jeden pár spojů Brno–Schwechat (s odjezdem z Brna ve 3:48) a prodlouží na letiště další dva vlaky výchozí z Prahy, které dosud končily na vídeňském hlavním nádraží.

Lůžkové vozy Českých drah
Zdroj: Kateřina Šulová/ČTK

Další velkou novinkou je obnovení přímého nočního vlaku na západ Německa a do Švýcarska. Ten jezdil do roku 2016, kdy byl bez náhrady zrušen. V souvislosti s tím ožívá i přímé večerní spojení z Prahy do Lipska a ranní v opačném směru, které sice zánik původního nočního vlaku přežilo, ale po třech letech zaniklo i ono. Noční vlak obslouží mimo jiné i Frankfurt nad Mohanem, Karlsruhe a Basilej, končit bude v Curychu. Zachován zůstane i lůžkový vůz z Prahy do Curychu, který jezdí přes Linec a Feldkirch.

Noční vlak bude zároveň posledním večerním vlakem směrem z Prahy do Drážďan a prvním ranním v opačném směru. Dosud plnila tuto roli Vindobona – přímý spoj ze Štýrského Hradce přes Vídeň a Prahu do Berlína. Ta však již do Německa vůbec nebude jezdit, končit bude podle nového jízdního řádu v Praze, od července v Děčíně. Znamená to, že se poněkud zhorší večerní spojení do Berlína a ranní z Berlína. Zároveň ubude jeden ze dvou přímých vlaků, kterými bude možné dojet do hlavního města Německa z Brna.

Vlak nazvaný Letní kometa jezdí z Ústí nad Labem do Drážďan. Je to zdaleka nejméně kvalitní souprava, kterou České dráhy posílají do Německa.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Cestování z Čech směrem na Drážďany ještě zkomplikuje výluka na trati do Bad Schandau. DB kvůli ní zásadně zredukuje provoz, jezdit tudy budou pouze vlaky Eurocity ve dvouhodinovém taktu a osobní vlaky Děčín – Bad Schandau – Rumburk. Vůbec nepojede adventní „nákupní“ vlak Vánoční kometa do Drážďan a jeho sezonní obdoba Letní kometa začne jezdit až od června, zatímco obvykle začíná jeho provoz v dubnu.

Mění se i spojení na Slovensko. Na tamní hlavní trati Bratislava – Žilina – Košice se od neděle zásadně mění pojetí dálkové dopravy. Z dosavadních rychlíků se stanou expresy Tatran, které budou mezi Bratislavou a Žilinou stavět podstatně řidčeji než dosud (pouze v Trnavě, Trenčíně, Púchově a Považské Bystrici, přičemž ostatní rychlíkové stanice obslouží nové spoje Bratislava–Žilina). Naopak z Žiliny do Košic budou zastavovat stejně jako dosavadní rychlíky.

Na cestující z Česka to má dva dopady. Jednak bude shodně jako tyto expresy nově zastavovat i spoj Košičan (Praha–Košice). Začne tedy obsluhovat některé stanice, které dosud projížděl, konkrétně Vrútky, Kraľovany a Spišskou Novou Ves. Zároveň se mu zhruba o deset minut prodlouží jízdní doba.

Významnější je však pro cestující z ČR změna návazností. Na expresy Praha–Púchov, které jezdí přes Vsetín, budou navazovat pomalejší rychlíky končící v Žilině, nebude tedy již možné cestovat s jedním přestupem v Púchově například do Vysokých Tater. Na expresy, které jezdí z Prahy do Žiliny přes Ostravu, budou nově navazovat expresy Tatran místo vlaků Intercity.

Kvůli výlukám na slovenském hlavním tahu dál nejezdí přímé vlaky Ostrava–Zvolen. Již od června jsou rozděleny na dvě větve z Ostravy do Žiliny a z Vrútek do Zvolena, což se nemění. Nově ale rychlíků Ostrava–Žilina přibude, takže mezi oběma městy bude možné cestovat každé dvě hodiny. Do Žiliny bude prodloužen také jeden pár vlaků z Prahy, který dosud končil ve Vsetíně.

Regionální doprava

Již loni zásadně zredukoval Středočeský kraj dopravu na některých lokálkách – a nezůstane jen u toho. Letos končí provoz mezi Městcem Králové a Křincem. Dosud tudy jezdily vlaky o víkendech – šest v každém směru. Nově středočeská část trati Chlumec nad Cidlinou – Křinec umlkne zcela. Kraj také ruší sobotní spěšný vlak Praha–Tábor. Naopak na trati z Peček do Kouřimi se částečně zlepší ranní spojení v pracovní dny, na druhou stranu pojede v pracovní dny méně vlaků až do Kouřimi, více jich bude končit v Bošicích.

Praze se od dubna mírně změní organizace dopravy na trati známé jako Pražský Semmering, která vede ze Smíchova na Zličín a dále do Hostivic. Vlaky nově nebudou jezdit na Smíchově na kolejiště označované jako severní nástupiště a zastaví na „hlavním“ smíchovském nádraží. Souvisí to s chystanou výstavbou nové čtvrti v části areálu nádraží, které musí severní nástupiště ustoupit.

Protože ale zatím neexistuje přímé kolejové napojení nástupišť centrálního smíchovského nádraží na Pražský Semmering, bude nezbytná složitá manipulace. Kvůli tomu se prodlouží jízdní doba ze Smíchova na nádraží Zličín z 19 na 32 minut.

Na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje nastane pro cestující nepříjemná situace, kdy bude dosavadní ranní přímý spoj Zdice–Strakonice rozdělen v Blatné, přičemž vlak z Blatné do Strakonic odjede pět minut před příjezdem vlaku ze Zdic. Na druhé straně zlepší Jihočeský kraj večerní spojení na Šumavě – v sezoně denně a mimo ni o víkendech pojede z Českého Krumlova do Volar nový vlak s odjezdem ve 21 hodin.

Mění se i provoz osobních vlaků mezi středočeským Benešovem a Táborem. Dosud tudy jezdily především přímé osobní vlaky Benešov–Tábor. Ty budou zachovány pouze brzy ráno a večer. Přes den pojedou osobní vlaky z Benešova jako přímé do Sedlčan. Z Olbramovic pojede jednou za hodinu osobní vlak do Votic. Část bude mít takto krátkou trasu, část bude pokračovat dál do Tábora.

Nový jízdní řád nepočítá s provozem na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Jejich provozovatel letos na podzim zkrachoval a Jihočeský kraj i Kraj Vysočina, po jehož území úzkorozchodná trať do Obrataně rovněž vede, pak zrušily objednávku železniční dopravy. Místo úzkorozchodných vlaků pak objednaly autobusy.

Více vlaků pojede na západě Čech. Karlovarský kraj objednal nový večerní spoj z krajského města do Nejdku. O prázdninách začne jezdit také odpolední posilový pár osobních vlaků z Aše do Hranic v Čechách.

V Ústeckém kraji se mohou cestující především těšit na nové vlaky. Regiojet, který před třemi lety převzal dopravu na některých regionálních linkách, na ně dosud nasazoval staré motoráky, ale s novým jízdním řádem začíná vypravovat nové elektrické jednotky. Regiojet jezdí po pravobřežní trati Ústí nad Labem – Děčín, jižní trase Ústí nad Labem – Bílina (přes Trmice) a také z Mostu do Žatce.

V regionu posílí postavení alternativních dopravců také díky změně na horské trati na Moldavu, kde jezdí vlaky pouze o víkendech. Dosud to byly motoráky Českých drah, které nově nahradí hned dvě společnosti. Celoročně jezdí na Moldavu pouze jeden pár spěšných vlaků z Ústí nad Labem, které zajistí GW Train Regio. Od května do října se vrátí i osobní vlaky Most–Moldava, které vypraví společnost Railway Capital.

Poněkud upravené jízdní řády budou mít od února do června některé osobní vlaky Děčín–Rumburk, které pojedou po rozkopané trati přes Bad Schandau.

Na přímé spojení elektrickými vlaky až do Děčína se mohou těšit obyvatelé Kadaně. Místo prunéřovského nádraží budou osobní vlaky nově jezdit až do zastávky Kadaň-předměstí. 

Kraj také přeuspořádá vedení železničních linek v oblasti kolem Postoloprt. Začnou jezdit spěšné vlaky Ústí nad Labem – Postoloprty – Žatec, dopravcem bude GW Train Regio. Z Postoloprt budou jezdit přímé meziregionální osobní vlaky do Libereckého kraje do České Lípy a část pojede o letních víkendech až do Doks.

Oba kraje vybraly také nového dopravce pro osobní vlaky z Děčína do Liberce. Končí zde České dráhy, které nahradí společnost Länderbahn. Vlaky ČD z trati mizí zcela, protože rychlíky od nich již dříve převzala Arriva.

Pardubickém kraji se drobně mění schéma provozu na trati z Chocně do Litomyšle. Vlak, který dosud jezdil v pracovní dny brzy ráno z Vysokého Mýta do Litomyšle, zanikne, ale zato pojede vlak pozdě večer, a to i o víkendech (v opačném směru pojede až ráno).

Královéhradeckého kraje do Chocně naopak nebude již jezdit jeden ze dvou zbylých přímých vlaků z Hradce Králové, přibude přestup v Týništi nad Orlicí. Zato ale nově pojedou bez přestupu dva spoje z Hradce Králové do Letohradu. Královéhradecký kraj také mírně mění obsluhu Adršpachu. Nepočítá již s přímými vlaky z polské Vratislavi (Wrocław), které by v sezoně zajížděly až ke skalám, v jejich poloze pojedou posilové spoje z Teplic nad Metují do Adršpachu.

Od března v regionu zásadně přibude vlaků na trati z Trutnova do Královce. Město Trutnov se rozhodlo objednat u Českých drah takzvanou městskou linku. V ranní a odpolední špičce budou jezdit vlaky z trutnovského hlavního nádraží přes Trutnov-střed do stanice Libeč a zpět. Radnice se objednávkou připravuje na možné potíže na silnicích po otevření polské rychlostní silnice k hranicím, kde zatím nenavazuje česká dálnice.

Jihomoravský kraj se především dočkal konce celoroční výluky mezi Blanskem a Brnem. Ta ovlivnila provoz vlaků dálkových, ale i regionálních. Kraj celý rok objednával náhradní autobusovou dopravu, která nyní končí. Vracejí se přímé spoje Letovice–Křenovice i posilové z Rájce-Jestřebí do Brna. O víkendech navíc pojede více vlaků z Brna do Rájce-Jestřebí, než jezdívalo před výlukou. Od července provoz na trati ještě zesílí, protože se na ni vrátí i mezistátní vlaky, zatím jsou ještě odkloněné přes Havlíčkův Brod kvůli jiné výluce.

Nově pojede také více mezikrajských osobních vlaků z Vyškova přes Přerov do Olomouce. Dosud museli cestující na takové trase až na výjimky přestupovat v Nezamyslicích, nově to většinou půjde přímo. S novým jízdním řádem pojede o víkendech více vlaků z Kuřimi do Tišnova.

V Olomouckém kraji se ale nese změna jízdního řádu hlavně ve znamení zahájení elektrického provozu na celé trati z krajského města přes Uničov do Šumperka. Zpočátku na ní ale bude ještě platit jízdní řád koncepčně vycházející z toho dosavadního. Až v červnu začne platit jiný, který by měl přinést i zrychlení.

Region již neobjednává spolu s Moravskoslezským krajem žádné přímé osobní vlaky z Přerova do Bohumína. Nově je nutné přestoupit v Hranicích na Moravě. Přestupovat se nově bude také při cestování z Českého Těšína do Opavy. Dosavadní přímá linka S1 se rozdělí na dvě s přestupem v Ostravě-Svinově. Zato bude více přímých osobních vlaků z Hranic do Bohumína. Moravskoslezský kraj mírně zesílí regionální dopravu v okolí Ostravy. Mimo jiné pojede více přímých vlaků z Ostravy přes Kopřivnici do Štramberku.

Ve Zlínském kraji především přibudou ranní vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi a také pojede více vlaků mezi Hulínem a Holešovem. Kraj nechal v pracovní dny prodloužit čtyři odpolední spoje, které dosud jezdily pouze z Kojetína do Hulína.

  • Naposledy pojede Vindobona ve své tradiční trase z Berlína (respektive do Berlína). Vlak s tradicí dosahující do 50. let byl poprvé zrušen v roce 2014, obnoven v roce 2020. Letos kvůli výlukám v Česku jezdil do Německa jen část roku a s novým jízdním řádem bude zkrácen do trasy Děčín – Štýrský Hradec (do července pouze Praha – Štýrský Hradec).
  • V sobotu skončí pravidelná osobní doprava v úseku Křinec – Městec Králové. Středočeský kraj splnil dřívější „hrozby“ a zrušil objednávku. V navazující části trati do Chlumce nad Cidlinou, která vede na území Královéhradeckého kraje, vlaky budou jezdit dál.
  • Dopolední spěšný vlak Praha–Tábor byl tradičním turistickým spojem na Českou Sibiř. V souvislosti se změnami v regionální dopravě mezi Benešovem a Táborem končí. Jeho „pohrobkem“ zůstane vlak Posázaví, který jezdí od dubna do Ledče nad Sázavou. Mezi Prahou a Čerčany jezdil se spěšným vlakem spojený.
  • Naposledy pojedou vlaky Českých drah na Moldavu a z Děčína do Liberce.