Desná (Jablonecko) – Nová železniční zastávka Riedlova vila v Desné v Jizerských horách je moc krátká. České dráhy zjistily, že soupravy, které na ní stavějí, přesahují přes konec peronu. Nástupiště má délku 35 metrů, vlaky jsou o deset metrů delší. Správa železniční dopravní cesty, které zastávka patří a postavila ji, ovšem tvrdí, že dráhy na to měly upozornit včas. Krátký peron přestavovat nechce a podle platných předpisů ani nemůže.
Nová zastávka v Desné je kratší než vlaky, ale nejspíš už nevyroste
Přes Desnou na trati Tanvald–Harrachov jezdí nejnovější motoráky, které České dráhy mají – motorové vozy řady 843 a odpovídající řídicí vozy se však na slavné „zubačce“ objevily až v roce 2008. Projekt na zastávku Riedlova vila připravil Mikroregion Tanvaldsko o rok dříve, kdy po trati jezdily starší menší motoráky, zdálo se tedy, že bude vše v pořádku. Teď ale zadní dveře soupravy přesahují a cestující jimi nemohou vystupovat. Při cestě do Harrachova je to velmi nepříjemné, protože mimo peron se ocitají dveře vybavené plošinou pro vozíky nebo kočárky.
Dráhy by proto chtěly, aby železniční správa zastávku přestavěla. SŽDC to odmítá. ČD podle ní projekt zastávky od začátku znaly – měly si tedy vzpomenout dříve. „U schvalovacího protokolu a přípravné dokumentace byly i České dráhy, tak o této skutečnosti věděly,“ uvedl mluvčí správy Pavel Halla.
Podle Kateřiny Preusslerové z Mikroregionu Tanvaldsko by to ale nepomohlo. Zastávka je postavená v oblouku, a to případné prodloužení výrazně komplikuje. „Podle platných norem nelze postavit delší v tomto zakřivení,“ podotkla Kateřina Preusslerová.
Je tedy možné, že zastávka zůstane tak, jak je a cestující budou muset zapomenout na „spodní“ dveře soupravy v zastávce, která leží nejen v oblouku, ale také v příkrém stoupání. Problém by se mohl znásobit v příštím roce, kdy by dráhy chtěly na trať do Harrachova nasadit úplně nové dieselové jednotky. Spřáhnou-li je do dvojice, bude souprava delší než 50 metrů.