Jeden z nejnebezpečnějších přestupků na silnicích je takzvané vybržďování. Podle psychologů počet lidí, kteří se takto chovají za volantem, roste. Ministerstvo dopravy i kvůli tomu uvažuje o uzákonění povinného minimálního odstupu. Jen vloni se kvůli nedodržení vzdálenosti mezi auty stalo téměř pět tisíc nehod.
Nebezpečného vybržďování se řidiči dopouštějí stále častěji
Vybržďování zachytili třeba letos 30. června policisté na dálnici D1 u Velkého Meziříčí. Mladý řidič SUV se z levého rychlého pruhu zařadil do pravého a prudce zabrzdil, jen aby se vzápětí znovu rychle rozjel.
„Pokud těch přestupků nebude zjištěno víc, může správní orgán uložit ve správním řízení pokutu až do výše pěti tisíc korun a čtyři trestné body,“ prohlásila mluvčí policie kraje Vysočina Dana Čírtková.
Tragicky pak skončilo vybržďování před devíti lety na D3: při nehodě zemřel kojenec a řidič, který se přestupku dopustil, dostal jedenáct let vězení.
„Vybržďovač – poznáte ho podle toho, že jede za vámi, bliká, troubí, gestikuluje. Pokud vás bude předjíždět, nekoukejte se na něj – neoplácejte posunky, pohledem, ruce na volantu a koukejte před sebe,“ radí ředitel autoškoly King Praha Pavel Greiner.
Plánované opatření
Předjíždění je v pořádku, pokud je mezi auty dostatečná vzdálenost a řidič nijak náhle nezabrzdil. Právě dodržování minimálního rozestupu mezi auty chce ministr dopravy Martin Kupka (ODS) do dvou let uzákonit. „Ve dvou intervalech bezpečného odstupu na dvě vteřiny a na jednu vteřinu, kdy se jedná už o kritický odstup s vyšší sankcí,“ uvedl.
Pravidlo dvou vteřin znamená najít značku, kolem které by neměl člověk projet dříve než do dvou vteřin po autě před ním, vysvětlil koordinátor BESIP v Karlovarském kraji Lukáš Hutta.
Nedodržování vzdálenosti mezi auty je podle pojišťoven pátou nejčastější příčinou nehod. Jen letos už stálo za 878 z nich.