Na železničním přejezdu v Černožicích na Královéhradecku, kde v neděli po střetu auta s vlakem zemřela čtyřčlenná rodina, budou do konce října nainstalované závory. Stavět je začala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Měly tam přitom být už loni, jejich umístění se ale zpozdilo vinou průtahů při rekonstrukci nádraží v Jaroměři.
Na přejezdu, kde zahynula čtyřčlenná rodina, budou do konce října závory
Kdyby minulou neděli stály na přejezdu v Černožicích závory, dvaatřicetiletá řidička s rodinou by tam před přijíždějící spěšný vlak nevjela. Zátarasy by tragickému střetu zabránily.
Podle původního plánu přitom závory v obci měly být umístěné už v minulém roce. Zpoždění jejich instalace zapříčinil půldruhého roku dlouhý skluz při opravě nádraží v Jaroměři. Projekt závor je s ní těsně svázaný.
„Bylo zjištěno, že záchranný archeologický průzkum bude většího rozsahu a že plánovaná doba a přidělené finanční prostředky nebudou stačit,“ vysvětlil důvody zpoždění opravy nádraží Pavel Tesař ze SŽDC.
Loni v srpnu proto následovala nová soutěž pro archeology. Tu ale opět provázely problémy a odvolání. „Původně jsme měli nastoupit v říjnu, avšak komplikace při výběrovém řízení způsobily, že výzkum byl zahájen prakticky až o půl roku později,“ řekl Petr Juřina, ředitel Archaia.
Nakonec práce začaly až letos na jaře. „Nastoupili jsme 15. dubna. Samozřejmě jsme mohli začít, až nám to stavba umožnila,“ uvedl archeolog Ladislav Kaiser.
Stavba závor, po kterých radnice v Černožicích léta volá, musela proto počkat. Dostalo se na ni až teď – technologii závor už na přejezd dovezli. Zbývá ještě nainstalovat stojany, výstražníky, závory samotné a položit kabely. „Zprovoznění závor předpokládáme 21. října,“ sdělil Pavel Tesař.
I když přejezdů se závorami v Česku přibývá, stále platí nepoměr. Na dráze je téměř osm tisíc přejezdů, závory jich má přes 1700. Nekázeň řidičů přitom roste.