Dělníci v pátek večer začali s přípravami na odstranění dočasných betonových svodidel z části problémového úseku dálnice D1 na Vysočině – mezi 90. kilometrem u Humpolce a 94. kilometrem u Větrného Jeníkova. Během noci rozmístí dopravní značení, bariéry chtějí začít odklízet v sobotu nad ránem.
Na dálnici D1 na Vysočině začaly přípravy na odvoz provizorních svodidel
Ve 21 hodin silničáři svedli dopravu ve směru na Prahu do jednoho jízdního pruhu. Poté začali na vozovku rozmísťovat dočasné dopravní značení. Následně museli vyčistit a posolit pás v blízkosti svodidel, aby se k nim mohl dostat jeřáb a nákladní vozy, které budou bariéry odvážet.
Práce by měly pokračovat i v sobotu. Ve směru na Brno má začít dopravní omezení zřejmě v sobotu ve 14 hodin. Hotovo má být nejpozději v úterý 8. ledna. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by ale bylo ideální, kdyby dělníci stačili svodidla odstranit do nedělního odpoledne, než začne víkendová dopravní špička.
Záležet ale bude hlavně na počasí, už v pátek večer na místě hustě opět sněžilo. Podmínky budou pro postup prací rozhodující i podle ŘSD, které stanovilo případný náhradní termín na 11. až 14. ledna.
Dálnice je kvůli modernizaci zúžená mezi 90. kilometrem u Humpolce a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova. Odstraněním svodidel na prvních čtyřech kilometrech se zúžený úsek zkrátí ze 14 na 10 kilometrů. Dálnice tam po odvezení svodidel bude průjezdná v plné šířce.
Práce mají pokračovat v létě
Modernizace úseku začala loni v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Práce ale brzy nabraly skluz a sdružení nestihlo před zimou staveniště opustit.
Po opakovaných problémech, kdy ve zúženém úseku doprava několikrát zkolabovala, stát v prosinci smlouvu vypověděl a vyměřil sdružení šest pokut v celkové výši 60 milionů korun. Stavbu má dokončit jiná firma, kterou chce ŘSD vybrat na jaře. Práce mají pokračovat v létě.