Moderátor Událostí je jako pilot, výsledek si lidé pojí s ním, říká Železný

Výrazná tvář tuzemské žurnalistiky Jakub Železný říká, že moderovat Události je jako pilotovat stíhačku, protože „výsledek letu si lidé spojí s moderátorem, ne s editorem“. Jak jde dohromady politika, kultura a fotbal a proč odmítl říct ve vysílání jméno masového vraha? Na tyto i další otázky odpovídá Jakub Železný v nejnovějším díle podcastu Background ČT24.

Jako student gymnázia tíhl Jakub Železný k humanitním předmětům. „Zeměpis a tělocvik ještě tak nějak šly. Matematika, fyzika a biologie byly opravdu katastrofa,“ vypočítává. Na jeho vysvědčení se nevyjímaly ani známky z chování.

„Hlavně po revoluci v roce 1990 měli učitelé pocit, že jsme zvlčili. Já byl předseda stávkového výboru na gymnáziu Na Zatlance, takže jsem zvlčil nejvíc. Dostal jsem dvě trojky z chování za sebou, prostě jen proto, že jsem možná byl nezařaditelný,“ vysvětluje moderátor.

Ještě před revolucí se chtěl stát hercem, pak ale přišel převrat a Železný se rozhodl, že se vydá na novinářskou dráhu. „Myslel jsem si, že herec je fajn, ale přece jenom novinář může udělat pro zemi víc. Byl to trošku falešný pocit. Pořád hledám nějaké vyústění tohoto pocitu,“ zamýšlí se.

Po neúspěšných přijímačkách na pražskou Fakultu sociálních věd chtěl získat zkušenosti v praxi. Přihlásil se proto na stáž do Českého rozhlasu. Důvod proč si vybral zrovna zvukové médium byl podle něj v celku logický. A protože tíhl ke kultuře, začal pracovat na stanici Vltava. „Říkal jsem si: Nemůžu přece být píšící novinář, když jsem chtěl být hercem, tak budu mluvící novinář v rozhlasu,“ vysvětluje.

Kultura, fotbal a politika

Dnes je moderátor spojován s politickou žurnalistikou, v minulosti se ale kromě kultury věnoval také sportu. Na Radiožurnálu moderoval pořady S mikrofonem za hokejem a za fotbalem. „Na fotbal jsem byl vždycky levej, ale líbil se mi, tak jsem si říkal, že o něm budu aspoň mluvit,“ říká Železný. Jeden čas dokonce kombinoval politické zpravodajství s moderováním sportovních pořadů.

„Já jsem vždycky chtěl dělat politickou žurnalistiku. Dodnes si myslím, že je to vrchol žurnalistické práce. Ale na druhou stranu jsem si říkal, že když budu mít šanci vyzkoušet si i kulturu a sport, tak to bude fajn a může mě to jenom obohatit,“ vysvětluje.

Nevyslovené jméno

Od roku 2002 pracuje Železný ve zpravodajství České televize, kde aktuálně moderuje Události, komentáře a hlavní zpravodajskou relaci Události. Jako moderátor je nejvíc vidět, na přípravě zpravodajských pořadů ale pracuje celá řada dalších lidí. Mimo jiné i editoři, se kterými se Železný ne vždy shodl. Třeba když po něm editor chtěl, aby ve vysílání řekl jméno masového vraha Anderse Breivika.

„Není právě to, že řeknu jméno masového vraha, zneuctění památky desítek dětí, které ten člověk bezostyšně zvraždil? Měl jsem tady v televizi před 14 dny norské studenty a studentky, děkovali mi za to, že u nich se to taky tak dělá,“ říká Železný.

Do konfliktu se Železný nedávno dostal v živém vysílání s poslancem ANO Patrikem Nacherem, ohledně otázek, které kladl opozici v minulé vládě a které nyní klade jemu. „Lidé si neuvědomí, že to byla reakce. Kdyby řekl: Kladete špatné otázky, děláte to špatně, tak neřeknu ani popel, ale on řekl, že jemu dávám tvrdší otázky než zástupcům druhého politického proudu, který momentálně je ve vládě. To se mě strašně dotklo,“ popisuje Železný, ale současně dodává: „Politici jsou mi lidsky osobně jedno.“

I když je moderování podle Železného u zpravodajských pořadů v devíti z deseti případů spíše poklidné, ve vysílání můžou nastat i náročné chvíle. V minulosti tak často používal příměr, že moderování Událostí je jako pilotování stíhačky. „I když jsou tam dva moderátoři, tak jeden je Maverick a druhý je Goose, i když tedy doufám, že tomu druhému se nestane to, co se stane Goosovi,“ říká moderátor s odkazem na film Top Gun.

Těžké chvíle ve vysílání zažil nedávno, když nebyl k dispozici překlad během rozhovoru s ukrajinskou klimatoložkou. „Ty víš, že lidé v režii tam pobíhají a snaží se pomoct, ale ty to musíš vyřešit, nikdo jiný to za tebe neudělá. Nemůžeš říct: Diváci, já se omlouvám, počkejte chviličku,“ říká Železný a pokračuje v příměru moderátora a pilota: „Já si prostě myslím, že pilot je ten, na koho budou lidi vzpomínat v tom letadle, jestli přistál dobře, nebo ne a výsledek letu si lidé spojí s ním, ne s editorem.“

Celý rozhovor si poslechněte v podcastu Background ČT24 na Spotify, Soundcloud, YouTube a Podcasty Google a Apple.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 2 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 3 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 13 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 13 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 14 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami
Načítání...