Kontroloři kritizují České dráhy za staré vlaky. Navzdory dotacím slouží třetina vozů přes 30 let

3 minuty
Události: Třetina vlaků ČD je starších 30 let
Zdroj: ČT24

Říkat, že mají České dráhy staré vlaky, zní jako evergreen. Ale potvrzuje to i Nejvyšší kontrolní úřad. Při kontrole ve společnosti zjistili úředníci, že je 35 procent vozidel starších než 30 let, což je podle NKÚ hraniční věk. V poslední době sice starých vozidel ubývá, ale podle kontrolorů jsou přesto investice na modernizaci vozidel neefektivní. Vinu prý nese i ministerstvo, které nestanovilo konkrétní opatření.

Nejvyšší kontrolní úřad se při kontrole Českých drah zaměřil na stáří vozového parku, hraniční stáří stanovil na 30 let. Jde podle něj o „vozidla na nebo za hranicí morální a technické životnosti“. Zjistil, že mezi lety 2012 a 2017 klesl podíl tak starých vozidel z 42 na 35 procent.

K obnově použily České dráhy převážně vlastní zdroje, ale více než desetinu peněz, které do obnovy vozidel v posledních letech vložily, představovaly peníze ze státních nebo evropských dotačních programů. Již to samo je ale podle pracovníků NKÚ, kteří kromě drah kontrolovali i ministerstvo dopravy, problém.

Podíl vozidel starších třiceti let
Zdroj: NKÚ

Třeba v případě evropského programu Doprava v letech 2009 až 2013 předpokládalo ministerstvo dopravy, že železniční dopravci využijí čtyři miliardy korun, ale nakonec to bylo jen 400 milionů. Jen pomalu začíná čerpání i z nového programu Doprava 2014 až 2020. „První výzvu k předkládání žádostí o tyto dotace vyhlásil resort v červnu roku 2017, tedy až v druhé polovině aktuálního programového období,“ upozornil mluvčí NKÚ Václav Kešner.

To však ministerstvo dopravy odmítlo. Podle něj je alokace 7,7 miliardy korun na obnovu železničních kolejových vozidel z operačního programu Doprava 2014–2020 už předběžně vyčerpána.

Samotné dráhy potom NKÚ kritizoval, že výběr dodavatelů nových vozidel „neproběhl v dostatečně konkurenčním prostředí“, protože ve čtyřech zadávacích řízeních vybíraly dodavatele vždy jen z jediné nabídky.

Motorový vlak
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

Starých vozidel je moc, neodpovídají požadavkům objednatelů, varoval NKÚ

Bez ohledu na to, zda se na situaci více podepsal postup ministerstva dopravy nebo dopravce samotného, konstatovali kontroloři, že je podíl přestárlých vozidel v parku ČD stále tak vysoký, že „neodpovídá stávajícím a očekávaným budoucím požadavkům objednatelů dopravních služeb veřejnosti na zajištění kvalitní a moderní osobní železniční dopravy v regionální i dálkové dopravě“.

České dráhy na závěry kontroly reagovaly upozorněním, že do roku 2008 se vozový park téměř neobnovoval. „Od sametové revoluce se dlouhá léta vůbec nenakupovaly vlaky, neprobíhala kontinuální obnova vozového parku,“ podotkl mluvčí drah Radek Joklík. Velké investice se soustředily do posledních deseti let, společnost za tu dobu investovala přibližně 45 miliard korun, z toho jen zlomek představovala veřejná podpora. Dráhy samy ale připustily, že by potřebovaly ještě dalších 40 miliard.

obrázek
Zdroj: ČT24

Jejich generální ředitel Miroslav Kupec vydal po zveřejnění závěrů kontroly tweet s fotografiemi nových vlaků ČD. Současně připustil, že u drah jezdí i stará vozidla „byť jsou spolehlivá a splňují normy“.

V posledních letech vylepšovaly dráhy svůj park jednak nákupy zcela nových vozidel, která – s výjimkou dálkových netrakčních jednotek Railjet a elektrických jednotek Inter Panter – slouží hlavně regionální dopravě. Zlepšení v dálkové dopravě měly přinést modernizace více než stovky starších vozů z přelomu 80. a 90. let a také nákupy vozů z Rakouska, které prošly modernizacemi v minulém desetiletí.

obrázek
Zdroj: ČT24

S vozidly staršími než kontrolory zmíněných 30 let se cestující setkají například, když nastoupí do rychlíku z Prahy do Děčína, z Brna do Šumperka nebo do Plzně, do regionálního vlaku z Plzně do Klatov nebo třeba z Ostravy do Frýdku-Místku. Na hranici tohoto stáří jsou i vozy z přelomu 80. a 90. let, které ve velkém jezdí na hlavních tratích v Pardubickém či Jihomoravském kraji.

Většina dotací šla ČD. Změní se to, slibuje ministerstvo

České dráhy nejsou v Česku jediným dopravcem, který provozuje osobní vlaky, mají ale výsadní postavení mezi společnostmi, u nichž si vlaky objednávají stát a kraje. Expresní a rychlíkové linky, které poptává ministerstvo dopravy, zajišťují dráhy téměř všechny s jedinou výjimkou. Kraje si osobní vlaky objednávají u více dopravců, podle NKÚ ale jen jeden z nich dostal od ministerstva dopravy příspěvek na modernizaci vozidel.

„Tento příjemce porušil podmínky poskytnutí dotace, a dopustil se tak porušení rozpočtové kázně, neboť neoprávněně použil peněžní prostředky v celkové výši 2,09 milionu korun,“ upozornili kontroloři v závěrečné zprávě.

obrázek
Zdroj: ČT24

Podle ministerstva z nového operačního programu již půjdou peníze většímu množství dopravců. „Bylo dokončeno hodnocení projektů a v této souvislosti je třeba zdůraznit, že u více než 50 procent prostředků alokace nejsou příjemcem České dráhy,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 1 hhodinou

Soud poslal zápasníka Vémolu a další dva obviněné do vazby

Zápasník Karel „Karlos“ Vémola, který čelí obvinění z organizované drogové trestné činnosti, půjde do vazby. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 7. Do vazby poslal i další dva obviněné, sdělili mluvčí policejní Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová a pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. Obviněným hrozí až osmnáct let vězení.
12:55Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
10:23Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 8 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
09:05Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Víkend v Česku má být slunečný s teplotami kolem bodu mrazu

Nadcházející víkend v Česku má být většinou slunečný, s výjimkou jihozápadních Čech a Slezska. Teploty se mají udržet kolem bodu mrazu nebo lehce nad ním. Srážky meteorologové nečekají, sněžit může do neděle jen slabě na severu a severovýchodě země. Vyplývá to z informací na webu a facebooku Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Od příštího týdne se má výrazně ochladit, častější bude na začátku nového roku nejspíš také sněžení.
11:33Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 14 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánovčera v 16:25
Načítání...