Praha/Ostrava - Na železniční úsek mezi Prahou a Ostravou vyjel další soukromý dopravce - Leo Express. Už nyní tady o cestující soupeří České dráhy se společností Regiojet. Štáby České televize vyzkoušely „na vlastní kameru“, co soupravy jednotlivých dopravců nabízejí. Vyrazily každý jinou soupravou z pražského hlavního nádraží a vystoupily v Pardubicích.
Jak se jezdí Pendolinem, Leo Expressem a Regiojetem?
- Vozy
Leo Express přichází jako jediný s úplně novými vlaky a jako jediný se také může pochlubit bezbariérovým nástupem. Ocení ho především starší lidé, kteří se špatně pohybují, stejně tak lidé na vozíčku nebo rodiny s kočárky.
Do vagonu Pendolina sice musí cestující po schodech, interiér ale i po sedmi letech provozu zaujme moderním designem, který podle Českých drah může pasažérům připomínat třeba palubu letadla.
Také do Regiojetu lidé musí vystoupat schody. Až 20 let staré vagony prošly modernizací a interiéry nabízí třeba nejvíc místa pro nohy.
- Občerstvení
Nejkomplexnějšími službami se může pochlubit právě Regiojet. Noviny i káva zdarma jsou samozřejmostí, zároveň žlutý dopravce láká na vůbec nejnižší ceny občerstvení. Třeba koláč s kávou vyjdou na 9 korun. V Leo Expressu zaplatí hladovějící cestující za sendvič s kávou 25 korun, v Pendolinu ještě o 24 korun více. Soupravy ČD zase jako jediné nabízí samostatný prostorný bar a třeba i čepované pivo.
- Technologie
V moderních technologiích vede Leo Express. Místo papírových novin si cestující může zdarma půjčit tablet a přečíst si zprávy v elektronické podobě. Navíc vlak disponuje vlastním serverem, z něhož si pasažéři mohou pouštět filmy, hudbu nebo hrát hry. Zásuvky na zapojení notebooku a u každé sedačky Wi-Fi připojení jsou samozřejmostí u Regiojetu i Pendolina. Pokrytí má ale v některých místech na trati problémy.
- Rychlost
Úsek Praha–Pardubice urazí nejrychleji vlak Českých drah, a sice za 54 minut. O 2 minuty pomaleji dojel vlak Leo Express, žlutému dopravci trvá jízda přesně hodinu.
Na celé trase z Prahy do Ostravy pak Pendolino suverénně vede, do metropole Moravskoslezského kraje dojede o 20 minut dřív než Leo Express a až o 26 minut před Regiojetem.
- Cena
Pro většinu cestujících představuje rozhodující aspekt cena jízdného. Bez zákaznických slev přijde cesta do Pardubic Regiojetem na 130 korun, Leo Express si za jízdu účtuje 155 korun, za cestu Pendolinem dá cestující korun 170.