Přetížit kamion až o polovinu povolené hmotnosti a vyjet s ním na silnici není pro některé dopravce ničím nepředstavitelným. Policie občas takové nákladní vozidlo chytí, ale je to patrně jen malý zlomek všech přetížených náklaďáků na českých silnicích. Systém dynamických vah v silnicích totiž stále nevznikl. Policisté za dva roky nedokázali prokázat ani přetěžování kamionů na trase na jihu Prahy, o kterém přitom dobře vědí.
I když policie o přetížených kamionech ví, někdy vzniká problém, kde vážit
Podle údajů policistů je přetížené každé druhé nákladní auto, které kontrolují. To, co policie odhalí, přitom ukazuje, že když je vozidlo přetížené, zdaleka nejde jen o pár kilogramů navíc. V létě na jihu Moravy zvážili čtyřnápravové nákladní auto s povolenou hmotností 32 tun, které vážilo 46,5 tuny – bezmála o polovinu více. Na první pohled bylo patrné, že není vše v pořádku, podle speciálně zvýšené korby.
Není to výjimka. Na ČT se v roce 2018 obrátil řidič, který pod podmínkou anonymity přinesl dokumenty, z nichž vyplývá, že se v kamenolomu jižně od Prahy opakovaně nakládaly kamiony i na více než 60 tun. „Praxe je jednoduchá – odvézt co nejvíce za co nejméně peněz. Takže ráno, pokud možno za tmy, nasypat, co se vejde,“ přiblížil dotyčný řidič. Kamenolom se odmítl vyjádřit a odkázal na dopravce.
Policie sice důkazy o přetěžování kamionů dostala, ale praxi nedokázala změnit. Nakládkové listy na šedesátitunové kamiony řidiči sbírali dál. Policie po dvou letech sdělila, že na trase po Pražském okruhu od Zbraslavi směrem k letišti nemá možnost nákladní auta zvážit.
„Během vážení musí být splněny určité normy, zejména co do sklonu a kvality povrchu. (…) Byla nalezena pouze dvě místa v dané oblasti, která by splňovala tyto hodnoty, bohužel obě plochy jsou v soukromém vlastnictví a vlastník si takové užívání s jeho majetkem nepřál,“ sdělila policie.
Zároveň ale policisté odmítli, že by vůbec neměli přehled o situaci, když jsou trasy, na kterých vůbec vážit nedokáže. Tvrdí, že určitou kontrolu mají. „Kontrolní činnost na podezřelá přetížená vozidla se provádí, je v řádu několika stovek kontrolovaných nákladních vozidel,“ řekl s odkazem na údaje ze Středočeského kraje a Prahy ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
I tak ale policie dokáže zvážit jen zlomek z desítek tisíc kamionů, které se po Česku pohybují – jen po dálnicích jich jede každý den 66 tisíc. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) se pracuje na zlepšení situace. Záchranu mají představovat automatické váhy v silnicích. „Čtrnáct vah je vysoutěžených, uzavírá se to a budou se postupně instalovat,“ uvedl.
Rychlostní váhy jsou jedním z „restů“ resortu dopravy – slibuje je již šest let. Zatím několik takových vah funguje ve městech, jejich radnice ale narazily na zásadní problém – neviděly do registru vozidel, takže se nedozvěděly, koho mají za přetížený kamion pokutovat.