Pardubice – Jen torzo dálniční sítě má Pardubický kraj, ve kterém se přitom sjíždí doprava z mnoha míst. Podle toho to také vypadá – silnice jsou přeplněné nejenom osobní, ale hlavně nákladní dopravou a pod jejím náporem se rozpadají. Jde to tím rychleji, že kamiony jezdí přetížené. Policie se sice snaží odhalovat je, řada dopravců však přiznává, že raději zaplatí pokutu za přetížený kamion, než by přišli o lukrativní zakázku.
Je to těžké, dopravcům se ale přetížené kamiony vyplatí
Liberec–Olomouc, Brno – Hradec Králové, Praha–Jeseník, Hradec Králové – Pardubice – kdo chce cestovat mezi významnými městy Čech a Moravy, často se nevyhne Pardubickému kraji. Není proto divu, že tudy jezdí jedno auto za druhým, mnoho z nich je nákladních a z nich mnoho přetížených. Poslední policejní akce zaměřená na hmotnost kamionů odhalila dvanáct takových vozidel. „Dokonce jsme zastavili řidiče, který měl v ranních hodinách kamion přetížený, o několik hodin později jel stejnou trasou a byl opět přetížený,“ uvedla policejní mluvčí Eva Maturová. Dopravci však přiznávají, že je pro ně taková pokuta přese všechno výhodná – lepší než přijít o zakázku.
Kromě toho, jak kamiony jezdí, trápí obyvatele Pardubického kraje také kudy jezdí. Řidiči neváhají odbočit z hlavních tahů na regionální silnice, které však na takovou zátěž nejsou stavěné. „Naprostá většina z nich je v dezolátním stavu právě přetíženými vozidly a nadměrným provozem,“ řekl krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek (SPOZ). „Kamiony by se měly pohybovat po rychlostních komunikacích a dálnicích,“ dodal starosta Opatovic nad Labem Pavel Kohout (ODS).
Na kamiony na silnicích II. a III. třídy však zatím žádný recept neexistuje. Podle radního Duška je ale stále živá myšlenka na zavedení mýtného na krajských silnicích. Problematikou se v nejbližších dnech bude zabývat Asociace krajů.