Od nejtragičtější železniční nehody, která se v Česku stala od roku 2008, uplynuly dva týdny. Nelze očekávat, že srážka pendolina s kamionem, který vjel přes výstražná světla na přejezd, přinese rychle zásadní změny. Snaží se o to radní Studénky, kteří chtějí prosadit mimo jiné stavbu nadjezdu. Hlavně se znovu ukazuje, že řidiči i chodci nemají dostatečný respekt. Za poslední dva týdny už na přejezdu nikdo nezemřel, řidiči ale častěji prorážejí závory.
Dva týdny od Studénky: Méně mrtvých, více zlomených závor
Přejezd ve Studénce nechvalně proslul tragickou nehodou i tím, že den poté přes něj řidiči přímo před kamerou České televize projížděli svítícím výstražným světlům navzdory, jako by se nic nestalo. Studénský přejezd ale není jediný proslulý hazardováním řidičů i chodců. Možná nejznámnější je v tomto ohledu přejezd v Rájci-Jestřebí na Blanensku. Z kamery umístěné u něj pocházejí záběry automobilů, které jen těsně unikly zkáze. Loni vzbudil pozornost záznam nehody, při které chodec přežil střet s rychlíkem. Nově přibyl i záznam průjezdu kamionu, který vjel na červenou na přejezd a zlomil jednu závoru. „Zastavil, ale potom se rozhodl přejezd přejet. V tu chvíli padaly závory a ty prorazil,“ popsala policejní mluvčí Alice Musilová.
S jízdou, která je někdy doslova o život, se lze ale setkat i na mnoha dalších přejezdech, například v nedalekém Blansku. Často stojí kvůli nehodě na některém z přejezdů také frekventovaná trať mezi Prahou a Kladnem. Právě na Kladensku se ostatně v úterý stal obdobný incident, který se záhy opakoval v Rájci-Jestřebí, kdy kamion vjel na přejezd nejenom na červenou, ale dokonce až ve chvíli, kdy se spouštěly závory. „Šofér nesplnil svou zákonnou povinnost, dopravní nehodu neoznámil a z místa nehody ujel,“ uvedla policejní mluvčí Michaela Nováková. Policisté nakonec dohledali jak řidiče z Rájce-Jestřebí, tak i z Kladenska. Evidují i stovky dalších případů, kdy řidiči, ale i cyklisti a chodci přejížděli či přecházeli železniční dráhu na červenou.
V jejich případech ale stále došlo k té lepší situaci – jejich chování neskončilo nehodou. Ke srážce vlaku s autem došlo za poslední dva týdny pouze jednou, naopak vícekrát řidiči prorazili závory a ujeli. Proražení nebo pouhé zvednutí závory přitom nemá pouze tu výhodu, že tak lze ujet před blížícím se vlakem. Již samotná manipulace se závorou totiž většinou upozorní dispečery. Ti se tak o hrozící nehodě dozvědí a na trati zastaví provoz. Jak upozornil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský, je ještě jedna cesta. Kdo například z přejezdu nemůže odjet kvůli poruše auta, může ještě zatelefonovat na linku 112 nebo 158 a sdělit obsluze pětimístný kód nalepený na zabezpečovacím zařízení přejezdu (např. P1234). Díky němu dokáží policisté spolu se železničáři ihned zjistit, kde nastal problém a provoz na trati včas zastavit.
Radní Studénky se dnes shodli, že budou usilovat o ostavbu nadjezu. Rovněž nechají udělat studii, která by měla být podkladem pro dopravní policii, aby co nejrychleji zavedla zákaz vjezdu pro kamiony na železniční přejezd i do centra města. „K čemu tady máme dálnici a obchvat?“ uvedl starosta Studénky Lubomír Šobich. Radní rovněž uvažují o zadání billboardu, na kterém by byla vidět srážka vlaku s kamionem. Měl by být jako varování umístěn v blízkosti přejezdu.