České dráhy odstavily v posledních dvou dnech desítky vozidel – staré elektrické jednotky, ještě starší úzkorozchodnou lokomotivu, ale i modernizované motoráky Regionova, některé elektrické lokomotivy a osobní vozy. Nově i pro ně platí celoevropský systém certifikované údržby ECM, který se dosud vztahoval pouze na nákladní vagony. Dopravci musí ke každému vozidlu dodat Drážnímu úřadu servisní plány a následně je dodržovat. Proto některá zcela končí, jiná musí na větší opravy, než se budou moci vrátit do provozu. Na úzkorozchodné trati do Osoblahy již začala mimořádná výluka, jinde dráhy intenzivně přesouvají vozidla, aby měly v pátek s čím jezdit.
Dráhy odstavily desítky vozidel. Podle nových pravidel musí dodržovat plán údržby
Že hrozí v souvislosti s rozšířením ECM po 16. červnu na české železnici potíže, bylo ministerstvu dopravy podle jeho mluvčího Františka Jemelky zřejmé, a pokusilo se start nových evropských pravidel odložit. Neuspělo však. „Požádali jsme Evropskou komisi, zda by u osobních dopravců ECM nemohlo být odloženo, ale bohužel té žádosti vyhověno nebylo,“ uvedl.
Shovívavý nebude ani Drážní úřad. „Žádné výjimky neexistují, protože nám to udělují evropské předpisy,“ řekl ředitel provozně-technické sekce Radek Šafránek. Upozornil však, že čtvrteční termín je „jenom závazný pro to, aby byly certifikáty uděleny“, proto se podivil, proč je právě nyní takový problém ohledně vozidel.
Česká televize získala interní dokumenty Českých drah, které svědčí o horečných přípravách a přesunech vozidel, aby v pátek provoz nezkolaboval. Ne všechna jejich vozidla splňují požadavky stanovené plánem údržby ECM, a je potřeba je alespoň dočasně nahradit.
Zřejmě nadobro končí elektrické jednotky řady 560, které dosud jezdily na příměstských vlacích v okolí Brna a patří k tomu vůbec nejstaršímu ve vozovém parku drah. Bezprostředně ale nebudou moci na trať například ani některé jednotky Regionova, které patří k nejrozšířenějším motorákům v Česku, část elektrických lokomotiv nebo osobních vozů.
Jedna výjimka z ECM přece jenom existuje, vztahuje se na historická vozidla. Není proto vyloučeno, že se například u víkendových vlaků objeví lokomotivy z drážního muzea.
Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský dal najevo, že ne vše souvisí se startem ECM. „Vedle náběhu systému ECM máme i velký počet odstavených vozidel,“ poznamenal. Odstavením kvůli plánované údržbě argumentují dráhy i v případě lokomotivy, na níž závisí provoz na úzokorozchodné trati do Osoblahy. „Bude přistavena k plánované vyšší opravě, která je plánována na léto,“ uvedl Šťáhlavský.
Pro cestující to znamená, že od čtvrtka začala na osoblažské trati výluka a místo úzkokolejky je budou vozit náhradní autobusy. Dráhy ji vyhlásily až do odvolání.