Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala sanace kaveren. Dělníci vyplňují dutiny pod středovou částí vozovky cementovou směsí. Oprava provoz neomezuje, protože se pracuje mezi dočasnými svodidly, jezdí se ve dvou pruzích. Práce mají trvat 12 dnů, stát za ně zaplatí devět milionů korun. Po dokončení má být úsek průjezdný bez omezení.
Dělníci pumpují stovky tun cementu do dutin pod dálnicí D1 na Vysočině
Navzdory mrazivému počasí a sněžení se v problémovém úseku začalo znovu pracovat. Na místo dělníci dovezli vrtné soupravy, kompresory, čerpadla a zásoby cementu. Společnost GKR Zakládání, která zakázku na sanaci získala, začala s opravou na 104. kilometru dálnice, kde je přibližně čtyřicetimetrová dutina.
„Kaverny vznikly na základě technologických chyb a chybného postupu původního zhotovitele. My jsme ho na chyby upozorňovali a žádali jsme ho o nápravu už koncem srpna,“ tvrdí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Smlouvu s firmou nakonec v prosinci vypověděli. Za sanaci zaplatí ŘSD asi devět milionů korun.
Dělníci budou dutiny vyplňovat přes vrty, povrch dálnice narušen nebude, řekl technolog dodavatele Jaroslav Zdvořák. Firma předpokládá, že na sanaci kaveren bude potřeba asi 770 tun cementu. Podle Zdvořáka je technologie použitelná do teploty pět stupňů Celsia pod nulou, díky chemickým přísadám je možné pracovat i za většího mrazu.
Pracovníci budou používat i obří míchací centrum s čerpadlem, které dovede hadicemi pod tlakem a navíc za vyšších teplot dopravit beton až k připravenému vrtu. Předehřívání cementové směsi v čerpadle umožní zaplňovat kaverny i při teplotách do minus pěti stupňů. „Směs zraje v nezámrzné hloubce. Také budeme dodatečně zateplovat i povrch nad kavernami, aby nedocházelo k promrzání,“ vysvětluje vedoucí výroby Pavel Čapek.
Sanaci bude podle Zdvořáka provádět až 14 pracovníků, kteří budou mít k dispozici také tři vrtné soupravy. Kaverny pod dálnicí, které vytyčil geodet, mají od 12 do 40 metrů, řekl Zdvořák. Součástí prací jsou i pozorovací vrty, které mají ověřit, že pod dálnicí nezůstane po sanaci žádný volný prostor.
Po opravě dutin, které jsou mezi 97. a 104. kilometrem v celkové délce asi 600 metrů, bude nutné opravit povrch dálnice, odstranit dočasná svodidla a nainstalovat svodidla ocelová. Práce bude nutné dělat za částečného omezení dopravy, proto jsou naplánované na víkend, kdy je provoz menší, řekl mluvčí ŘSD. Ve všech pruzích a maximální rychlostí 130 km/h se podle něj bude na dálnici jezdit po polovině února.
Práce mají pokračovat v létě
Modernizace dálnice mezi 90. kilometrem u Humpolce a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova začala loni v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Práce ale brzy nabraly skluz a sdružení je nestihlo před zimou dokončit.
Po opakovaných problémech, kdy ve čtrnáctikilometrovém zúženém úseku doprava několikrát zkolabovala, ŘSD v prosinci smlouvu vypovědělo a vyměřilo konsorciu šest pokut v celkové výši 60 milionů korun. Poté nechalo posunout nebo odstranit dočasná svodidla, aby byla dálnice přes zimu lépe průjezdná. Stavbu má dokončit jiná firma, kterou chce ŘSD vybrat na jaře. Práce mají pokračovat v létě.