Českým cestujícím se představuje vodíkový vlak. V budoucnu by mohl vytlačit diesely, je však drahý

Vodík by mohl být v budoucnu tím, co bude pohánět většinu vlaků v Česku. České dráhy spolu s výrobcem vlaků Alstomem představily v úterý v Praze vodíkem poháněnou motorovou jednotku. S nasazením takových vlaků počítá národní plán čisté mobility a některé kraje již daly najevo, že si přejí, aby u nich vodíkové vlaky jezdily. Většina tratí v Česku není elektrizovaná, proto musí dopravci výhledově najít náhradu za dieselový pohon.

Diesel přichází dnes na železnici v Česku ke slovu nejen na lokálkách, motorové lokomotivy jezdí i s mezistátními expresy Praha–Mnichov, motorové jednotky vozí cestující na vytížených tratích mezi Brnem a Uherským Hradištěm nebo mezi Brnem a Jihlavou. Neelektrizované jsou dvě třetiny tratí v republice. V budoucnu by ale mělo jméno Rudolfa Diesela přestat být synonymem zdejšího provozu.

„Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům,“ řekl při představení motoráku poháněného vodíkem generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Jeho náměstek Jiří Ješeta uvedl, že dráhy počítají s nákupem několika desítek vodíkových vlaků. „Je několik vytipovaných tratí, u ostatních probíhá detailní analýza, zda jsou vhodné pro vodíkové vlaky, nebo pro vlaky bateriové,“ poznamenal. Za vhodnou trať označil Ješeta například tu z Olomouce do Krnova.

Zásobník na střeše

Jednotka Coradia iLint je odvozena od dieselové jednotky Lint, kterou znají i cestující v Česku z některých tratí na Orlickoústecku a ve Zlínském kraji, kde je provozují Leo Express a Arriva. Rozdíl je právě v pohonu.

„Na střeše je veškerá technologie. Je tam zásobník na vodík a je tam palivový článek. Ze zásobníku do palivového článku proudí vodík, nasává se vzduch, ten se filtruje. Chemická reakce mezi vodíkem a kyslíkem – teplo, které u toho vzniká, se mění na kinetickou energii, která pohání vlak,“ popsal ředitel české pobočky Alstomu Daniel Kurucz. Dodal, že jediným odpadem je kondenzovaná voda.

Alstom spolu s drahami představí iLint do konce května postupně na dvanácti místech převážně v Čechách, ale i v Jihlavě, Ostravě a Krnově. Kromě prezentace vlaku připravili i veřejné jízdy na neelektrizovaných tratích. Palivo – totiž vodík – zatím doplní podle Kurucze mobilní plnicí stanice.

Zatímco v Česku se vlak poháněný vodíkem představuje jako úplná novinka, v Německu jezdil iLint ve zkušebním provozu již v letech 2018 až 2020 mezi Cuxhavenem a Bremerhavenem a od letošního prosince se počítá s jeho řádným provozem na některých tratích v okolí Frankfurtu.

Alstom navíc sice přišel s vodíkovým vlakem jako první, již ale má konkurenci, Siemens nedávno představil verzi jednotky Mireo s takovým pohonem, která by měla v příštím roce zahájit zkušební provoz na jihu Německa.

Vyšší náklady

Daniel Kurucz použil v souvislosti s vodíkovým vlakem termín „stoprocentní ekologičnost“ vzhledem k tomu, že jediným odpadem je voda.  Tato technologie má ovšem momentálně také nevýhodu v podobě ceny, která je až o polovinu vyšší než u dieselových jednotek.

„Je to věc, která je finančně náročnější, než je klasický dieselový vlak,“ podotkl Jiří Ješeta z vedení drah. Dopravce proto doufá, že jejich nákupy usnadní dotační podpora. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) je na druhé straně přesvědčen, že objednatelé nebudou muset platit více peněz za provoz vodíkových vlaků.

„Zdá se, že provoz vychází přibližně stejně, jako je v současné době dieselový pohon nebo pohon elektrický,“ poznamenal. Věří navíc, že v budoucnu by mohly vlaky s vodíkovým pohonem zlevnit.

Kromě samotných vlaků budou potřeba také investice do plnicích stanic. S jejich pořízením počítají některé kraje, například Moravskoslezský kraj plánuje podle Jiřího Ješety postavit plnicí stanici na nádraží v Krnově, sloužit by měla kromě vlaků i případným dalším dopravním prostředkům poháněným vodíkem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

O problémech kolem stomatologické péče diskutovali hosté pořadu Zkraje

Statisíce Čechů nemají zubaře, stálého nemá pětina lidí. Podle stomatologické komory je ale dentistů dostatek. V čem je tedy problém? Jak ho vyřešit? A proč má drtivou většinu zubních kazů jen pět procent nejchudších obyvatel? Na tyto i další otázky hledali odpovědi hosté pořadu Zkraje, kterými byli starosta Písku Michal Čapek (ANO), člen předsednictva České stomatologické komory Libor Zdařil, komentátor serveru Seznam Zprávy Martin Čaban, místopředsedkyně Senátu Jitka Seitlová (KDU-ČSL), poslanec Jan Síla (SPD) a Adam Ander z odboru dohledu nad zdravotním pojištěním ministerstva zdravotnictví.
před 1 hhodinou

Hodnoty benzenu v jezeře v Hustopečích klesly, oznámili rybáři

Hodnoty benzenu v jezeře v Hustopečích nad Bečvou, jen několik desítek metrů vzdáleného od místa únorové havárie cisteren s toxickou látkou, podle posledních výsledků měření výrazně klesly, uvedli rybáři. Projevovat se podle nich již mohou opatření v podobě stavby larsenových zábran. Ty jsou hloubeny v prostoru mezi kolejištěm a jezerem až do sedmi metrů, instalují se v délce 210 metrů a mají zamezit mísení vod.
před 2 hhodinami

Upozorní na kolonu i blížící se hasiče. Řidičům bude „napovídat“ nový systém

K bezpečnějšímu provozu na silnicích má v budoucnu přispět nový systém – díky němu budou řidiči dostávat včas varování třeba před kolonou. Mají ho už první auta. Technologie s předstihem ohlásí i blížící se sanitku nebo hasiče, takže budou mít řidiči dost času na uvolnění cesty nebo vytvoření záchranářské uličky. Do konce roku má systém fungovat na osmi stech kilometrech dálnic.
před 9 hhodinami

Učitele trápí nedostatek materiálů pro výuku finanční gramotnosti

Ve svých financích se nedostatečně orientuje čtvrtina mladých lidí, ukázal nový průzkum. Děti nejčastěji informace o penězích hledají v rodině a na internetu. Polovina z nich by přitom ocenila, kdyby se více mohly dozvědět ve škole. Tam však k výuce finanční gramotnosti podle učitelů chybí dostatek podkladů, které by systematicky mohli využívat. Pomoct může nová pilotně ověřená platforma s prezentacemi, hrami a příklady na víc než sto témat spjatých s penězi.
před 10 hhodinami

Pavel: Klid zbraní musí být krokem k udržitelnému míru

Prezident Petr Pavel se v pátek setkal v Kyjevě se svým ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským. Při společné tiskové konferenci Pavel uvedl, že jakýkoliv klid zbraní musí být krokem k udržitelnému míru, podmínky musí být přijatelné pro všechny. Během návštěvy také řekl, že provádět masivní útoky v době, kdy začínají jednání o klidu zbraní a možné mírové dohodě, není známkou toho, že by to Rusko myslelo vážně.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

SPD memorandum prospěje, přežití SPOLU závisí na výsledku voleb, míní politolog Cabada

Hnutí SPD spoluprací s PRO, Svobodnými a Trikolorou pro sněmovní volby „si ubírá“ radikálně pravicovou konkurenci a zvyšuje šanci, že se do dolní komory parlamentu dostane, říká politolog Ladislav Cabada z Metropolitní univerzity Praha. Toto memorandum však podle něj může zároveň některé voliče odradit, tvrdí. O budoucnosti koalice SPOLU a rovněž přežití malých stran jako TOP 09 podle něj rozhodne volební úspěch.
před 17 hhodinami

Festival Blik Blik rozsvítil Plzeň

Festival světla a umění Blik Blik slaví desáté výročí. Letošním tématem jsou Kontrasty, které propojují technologii a historii přímo v ulicích Plzně. Návštěvníci si mohou prohlédnout rekordních dvacet instalací, jež představují rozmanité přístupy k práci se světlem. Festival pravidelně přináší současné digitální umění a atraktivní světelné expozice od tvůrců z celého světa.
před 18 hhodinami

Lékaři v Brně provedli kompletní rekonstrukci nosu po rakovině

Lékaři ve Fakultní nemocnici u svaté Anny v Brně dokončili kompletní rekonstrukci nosu po odstranění rozsáhlého nádoru. Pacient Marián Vanek měl rakovinu nosohrtanu. Na vytvoření nového nosu využili tkáň z jiných částí těla, a to předloktí, žebra nebo čela. Ačkoliv částečných operací po rakovině nebo úrazech už brněnští chirurgové touto metodou provedli čtyřicet, šlo o teprve pátý takto komplikovaný případ v Česku.
před 19 hhodinami
Načítání...