Ivan Bednárik rezignuje z funkce předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah. Dal najevo, že má vážné výhrady k tomu, že dráhy zatím nemohou počítat s penězi za pozemky pod kolejemi, které by se převedly na Správu železnic. S těmito penězi počítal Bednárikův podnikatelský plán. V čele drah skončí nynější ředitel k poslednímu únoru, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) s tím, že na nástupce bude vypsáno výběrové řízení. Do té doby bude firmu řídit člen představenstva Michal Kraus.
Bednárik skončí posledního února v čele Českých drah. Dočasně je potom povede náměstek Kraus
Ivan Bednárik stanul v čele Českých drah koncem roku 2020, přišel z dceřiné firmy ČD Cargo. Prosadil redukci počtu manažerských pozic u drah, nyní ale sám končí. Podle Kupky rezignoval.
Skončili i další dva členové představenstva Václav Nebeský a Petr Pavelec, ale ti končí okamžitě, zatímco Bednárik až k 28. únoru. Aby bylo představenstvo usnášeníschopné, byla do něj jmenována Blanka Havelková, která přichází z Dopravního vzdělávacího institutu.
Bednárik počítal, že ČD dostanou miliardy za pozemky, s jejich prodejem je však problém
Bednárik podrobnosti ke své rezignaci neřekl s tím, že je sdělil dozorčí radě. Věří však, že jeho nástupce dokáže pokračovat v práci, kterou zahájil. Připustil, že podnikatelský plán, který připravoval, ohrožují diskuse o převodu pozemků pod kolejemi, které i po převodu samotné dopravní cesty dál patří Českým drahám.
Končící ředitel drah připustil, že očekávané 3,5 miliardy za pozemky nakonec společnost vůbec nebude mít k dispozici. Příčinou je podle něj jednak fakt, že Evropská komise převod pozemků dosud nenotifikovala, jednak s tímto výdajem po škrtech v rozpočtu ani nepočítá vláda. „Někdo bude muset nastartovat to, jak to vyrovnat,“ naznačil potřebu tvrdých úspor.
Kupka kritizoval, že otázku pozemků pod kolejemi a jejich převedení do státního majetku nevyřešila již předchozí vláda, a očekává, že se jí chopí Bednárikův nástupce. „Zároveň očekávám, že se bude dál dařit naplňovat požadavky na obnovu vozového parku, se kterou začal Ivan Bednárik, že se podaří důsledně sledovat kvalitu služeb národního dopravce, čistotu vozů, kulturu cestování,“ řekl ministr.
Nově zvolený předseda dozorčí rady Českých drah Miroslav Zámečník předpokládá, že rada vypíše výběrové řízení na nového předsedu představenstva a generálního ředitele na svém příštím zasedání ve čtvrtek. Bednárikovi poděkoval. Věří, že se podaří předat jeho agendu dosavadnímu náměstkovi pro servis Michalu Krausovi velmi hladce.
„Pokoušíme se vytvořit systém, který by byl pokud možno bezešvý,“ poznamenal. Kraus bude přechodně řídit dráhy nejméně do konce března, očekává Zámečník. Věří, že z výběrového řízení vzejde i zbývající člen představenstva a finanční ředitel drah, i když je podle šéfa dozorčí rady také možné, že by nový předseda představenstva přivedl i vlastního finančního ředitele.
Změny v drahách: Nejdřív dozorčí rada, pak ředitel
Obměna představenstva následuje bezprostředně poté, co řídicí výbor drah – jehož členy dosazují ministerstva a který ve firmě reprezentuje zájmy státu coby akcionáře – obměnil dozorčí radu. Z původních šesti jejích členů již dříve rezignoval Pavel Kysilka, k tomu výbor odvolal další dva členy, kteří byli dosazeni coby nominanti ČSSD. Místo nich byli do dozorčí rady jmenováni ekonom Zámečník, dopravní expert Petr Šlegr a někdejší manažer nákladního železničního dopravce AWT Jiří Minka.
Dozorčí rada jednak kontroluje kroky představenstva drah, jednak může vyměňovat jeho členy. Často se složení rady mění před výměnou předsedy představenstva a nezřídka k tomu dochází po nástupu nové vlády, respektive nového ministra dopravy. Od roku 2013, kdy skončil coby ministr Zbyněk Stanjura (ODS) a následně coby předseda představenstva a generální ředitel drah Petr Žaluda, je to takřka pravidlo. Když o půl roku později odešel z ministerstva Zdeněk Žák (nestr.), následoval jej i jím jmenovaný ředitel Daniel Zelený.
Když na podzim 2014 skončil ministr Antonín Prachař (ANO), odešel i ředitel Daniel Kurucz. Když v roce 2019 rezignoval ministr Dan Ťok (za ANO), byl zanedlouho odvolán z čela drah Miroslav Kupec. Jeho nástupce Václav Nebeský sice setrval téměř rok poté, co Karel Havlíček (za ANO) nahradil na ministerstvu Vladimíra Kremlíka (za ANO), ale nakonec i jeho nahradil Bednárik.