Autobusům a tramvajím chybí klimatizace. Ve velkých městech cestující zchladí často i méně než třetina vozů

Ochlazení během horkých letních dnů cestujícím ve velkých městech zajistí méně než třetina vozů hromadné dopravy. Dopravním podnikům totiž chybí klimatizovaná vozidla. Například v Brně má klimatizaci pouze sedm procent tramvají. A právě tramvaje jsou na tom většinou výrazně hůř než autobusy. České televizi to potvrdila mluvčí Sdružení dopravních podniků ČR Linda Hailichová i oslovené dopravní podniky.

„V současné době máme 126 klimatizovaných tramvají typu 15T, což je zhruba 22,5 procenta z celkového počtu tramvají,“ uvádí mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Vedle 1210 autobusů, ze kterých disponuje klimatizací polovina, cestující v Praze momentálně zchladí jen každá pátá tramvaj. Situace by se mohla změnit až v roce 2025.

„Aktuálně vypisujeme veřejnou zakázku až na dvě stě nových tramvají, u nichž bude samozřejmostí, že budou klimatizované a nízkopodlažní,“ říká náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). Poslední pokus o zdvojnásobení počtu klimatizací bezmála za čtyři sta milionů korun v roce 2020 podle Řehkové nevyšel kvůli pandemii koronaviru. 

Nedostatek klimatizovaných tramvají řeší dopravní podniky po celé republice. Zatímco v Ostravě a Plzni je klimatizovaných zhruba dvacet procent tramvají, v Brně jich klimatizací disponuje méně než desetina. „Do starších typů tramvají je velmi nákladné klimatizaci zpětně montovat. Jeden vůz vychází přibližně na tři miliony,“ uvádí mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová s tím, že do roku 2024 by ale v Brně mělo přibýt 41 nových tramvají. 

Plně klimatizované MHD nejdřív za deset let

„K plně klimatizovanému vozovému parku směřuje Dopravní podnik Ostrava v rámci plánované obnovy vozidel do deseti let,“ uvádí mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová. V Plzni bude zavádění klimatizace do všech vozů hromadné dopravy trvat o dekádu déle. „Do roku 2030 budou plně klimatizované všechny autobusy, poslední tramvaje bez klimatizace vyřadíme kolem roku 2040,“ uvádí mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.

„U klimatizací se bohužel projevuje dlouhodobá podfinancovanost dopravních podniků, které při nákupu nových vozů musí šetřit,“ uvádí mluvčí Sdružení dopravních podniků ČR Linda Hailichová.

Nejpomaleji podle jejích slov narůstá počet klimatizovaných tramvají, což souvisí s tím, že pořizovací cena tramvaje je ve srovnání s autobusem nebo trolejbusem mnohem vyšší. „Zatímco pořizovací cena autobusu se pohybuje okolo šesti milionů korun, u tramvají jsou to desítky milionů,“ upřesňuje.