Autobusům a tramvajím chybí klimatizace. Ve velkých městech cestující zchladí často i méně než třetina vozů

Ochlazení během horkých letních dnů cestujícím ve velkých městech zajistí méně než třetina vozů hromadné dopravy. Dopravním podnikům totiž chybí klimatizovaná vozidla. Například v Brně má klimatizaci pouze sedm procent tramvají. A právě tramvaje jsou na tom většinou výrazně hůř než autobusy. České televizi to potvrdila mluvčí Sdružení dopravních podniků ČR Linda Hailichová i oslovené dopravní podniky.

„V současné době máme 126 klimatizovaných tramvají typu 15T, což je zhruba 22,5 procenta z celkového počtu tramvají,“ uvádí mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Vedle 1210 autobusů, ze kterých disponuje klimatizací polovina, cestující v Praze momentálně zchladí jen každá pátá tramvaj. Situace by se mohla změnit až v roce 2025.

„Aktuálně vypisujeme veřejnou zakázku až na dvě stě nových tramvají, u nichž bude samozřejmostí, že budou klimatizované a nízkopodlažní,“ říká náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). Poslední pokus o zdvojnásobení počtu klimatizací bezmála za čtyři sta milionů korun v roce 2020 podle Řehkové nevyšel kvůli pandemii koronaviru. 

Nedostatek klimatizovaných tramvají řeší dopravní podniky po celé republice. Zatímco v Ostravě a Plzni je klimatizovaných zhruba dvacet procent tramvají, v Brně jich klimatizací disponuje méně než desetina. „Do starších typů tramvají je velmi nákladné klimatizaci zpětně montovat. Jeden vůz vychází přibližně na tři miliony,“ uvádí mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová s tím, že do roku 2024 by ale v Brně mělo přibýt 41 nových tramvají. 

Plně klimatizované MHD nejdřív za deset let

„K plně klimatizovanému vozovému parku směřuje Dopravní podnik Ostrava v rámci plánované obnovy vozidel do deseti let,“ uvádí mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová. V Plzni bude zavádění klimatizace do všech vozů hromadné dopravy trvat o dekádu déle. „Do roku 2030 budou plně klimatizované všechny autobusy, poslední tramvaje bez klimatizace vyřadíme kolem roku 2040,“ uvádí mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.

„U klimatizací se bohužel projevuje dlouhodobá podfinancovanost dopravních podniků, které při nákupu nových vozů musí šetřit,“ uvádí mluvčí Sdružení dopravních podniků ČR Linda Hailichová.

Nejpomaleji podle jejích slov narůstá počet klimatizovaných tramvají, což souvisí s tím, že pořizovací cena tramvaje je ve srovnání s autobusem nebo trolejbusem mnohem vyšší. „Zatímco pořizovací cena autobusu se pohybuje okolo šesti milionů korun, u tramvají jsou to desítky milionů,“ upřesňuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 29 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...