Dopravní experti využívají k objasnění nehod stále častěji data ze speciálních záznamových systémů v autech. Ty budou navíc do budoucna povinné. Dokáží z nich zjistit třeba přesnou rychlost vozu těsně před srážkou.
Auta mají černé skříňky. Dopravní experti je využívají k objasnění nehod
„Je to řídicí jednotka airbagu, která má možnost uchovávat informace o průběhu střetu. A to nejenom před střetem, ale i o vlastním střetu,“ uvádí soudní znalec Ivo Drahotský.
Systém zaznamenává rychlost, činnost brzd nebo třeba natočení volantu. Je to malá kovová krabička – a analytici z ní dokážou vytáhnout data během pár minut. Na českých silnicích má tento systém zhruba 35 procent aut. Od poloviny roku 2024 bude povinný u všech nových vozidel.
Velkou roli sehrál takový systém například při vyšetřování tři roky staré nehody u Špindlerova Mlýna. Díky záznamu mohl soud pracovat s informacemi, že řidič Fordu Mustang zrychloval až na 158 kilometrů v hodině. Brzdit začal teprve 1,5 vteřiny před srážkou.
„Může to přinést takové informace, že lze víceméně jednu z výpovědí účastníka dopravní nehody třeba jednoznačně vyvrátit,“ doplňuje Drahotský.
Pomáhá i další technika
Při vyšetřování nehod policii pomáhá i další technika. V posledních letech hlavně záznamy z palubních kamer. „Vítáme všechna zařízení, jejichž záznamy a data nám pomohou objasnit celý nehodový děj,“ popisuje policejní mluvčí z Královéhradeckého kraje Magdalena Vlčková.
Samotný záznamový systém se do praxe teprve dostává. Dopravní experti ale předpovídají jeho stále častější využití.