Evropský inovační projekt Flagships představil první komerční nákladní loď na světě, která bude mít vodíkový pohon. Bude se plavit po řece Seině v Paříži a její provoz by měl začít ještě během letošního roku.
Po pařížské Seině se bude plavit první komerční nákladní loď poháněná vodíkem
Velké nákladní lodě patří mezi největší dopravní znečišťovatele na světě. Podle odborníků by mohl v tomto ohledu pomoct vodík. Zmíněná energie už pohání například plavidlo Energy Observer a na vzestupu jsou také vodíkové automobily.
V blízké budoucnosti vypluje i první komerční nákladní loď s tímto pohonem. Bude ji vlastnit francouzská Compagnie Fluvial de Transport (CFT), která je dceřinou společností Sogestran Group. „Poptávka po udržitelnějších technologiích ve vnitrozemské vodní dopravě roste,“ poznamenal ředitel CFT Mattieu Blanc.
„Jsme rádi, že můžeme patřit mezi průkopníky ve snižování emisí z dopravy a demonstrovat vynikající vlastnosti vodíkových palivových článků,“ dodal. Nové plavidlo bude mít za úkol přepravovat zboží na paletách a v kontejnerech po řece Seině, která protéká francouzskou metropolí.
Ekologická alternativa
Koordinátor Flagships Jyrki Mikkola z finského technického výzkumného centra VTT dodal, že ekologická a udržitelná lodní doprava je předpokladem pro dosažení národních a mezinárodních cílů snižování emisí. Využívání lodí poháněných touto obnovitelnou energií by podle něj mohlo také vést ke zlepšení kvality ovzduší ve městech a dalších hustě osídlených oblastech.
Projekt, v rámci kterého vznikají celkem tři taková plavidla, podpořila Evropská unie, která vodík považuje za klíčový prostředek pro snahu zmírnění klimatické změny.
Loď, která se bude zřejmě už letos plavit Seinou, bude pohánět stlačený vodík vyrobený elektrolýzou. To nejenom znamená nulové emise, ale i inspiraci pro budoucí ekologickou dopravu.