Ženy, které rodily mnohokrát, mohou rychleji stárnout, tvrdí studie. Nejlépe jsou na tom matky tří dětí

Vysoký nebo nulový počet porodů může u žen v následujících letech urychlovat proces stárnutí. Poukázala na to nová studie publikovaná na stránkách Scientific Reports. Nejmenší riziko v tomto ohledu zaznamenali vědci u matek tří až čtyř dětí.

Těhotenství představuje pro ženský organizmus zátěž. Stojí ho mnoho energie a má dopady na fungování celé řady orgánů. V nové studii se vědci zaměřili na to, jak se tělo s touto zkušeností vyrovnává během let a zda může mít počet porodů vliv na stárnutí.

Celkem měl výzkumný tým k dispozici zdravotní údaje od 4418 žen. Ty obsahovaly informace o tom, kolik živých dětí respondentky porodily a jestli už prošly menopauzou. Biologické stárnutí pak vědci hodnotili podle devíti ukazatelů, mezi které například patřil stav ledvin a jater, fungování metabolismu, anémie či poruchy imunity.

„Namísto hodnocení stárnutí na buněčné úrovni jsme se chtěli zaměřit na ukazatele vypovídající o věku a fungování hlavních orgánových soustav,“ poznamenal spoluautor studie Waylon Hastings z Pensylvánské státní univerzity.

Konkrétně vědci zjistili, že ženy, které neměly žádné nebo málo dětí či porodily mnoho potomků, stárly rychleji než matky tří až čtyř dětí. Tyto výsledky platily i poté, co vědci vzali v potaz i ostatní faktory, jako je například životní styl.

Menopauza jako milník

„Z hlediska evoluční biologie dává naše zjištění smysl,“ uvedla autorka studie Talia Shiraziová z Pensylvánské státní univerzity. „Pokud investujete energii do těhotenství a kojení, pravděpodobně vám jí pak tolik pro údržbu a ochranu vlastního těla nezbyde,“ dodala.

Rychlejší stárnutí ovšem vědci zaznamenali pouze u žen, které již prošly menopauzou. Protože data byla pořízena v jednom okamžiku, podle Shiraziové není v současné době možné s jistotou určit konkrétní příčinu.

Jedním z možných vysvětlení by však podle ní mohl být úbytek ovariálních hormonů u žen po přechodu. „Předchozí výzkum zjistil, že tyto látky obecně chrání před některými procesy, které by mohly urychlovat stárnutí,“ vysvětlila Shiraziová.

„Je tedy možné, že u žen před menopauzou hormony potlačují možné negativní důsledky související s reprodukcí,“ dodala. Podle vědců je však v této oblasti zapotřebí provést další výzkum.