Archeologové objevili nejstarší postel. Vznikla před 200 tisíci lety a měla i ochranu proti hmyzu

Jihoafričtí archeologové odhalili primitivní pravěká lůžka, která si vytvářeli první lidé z trávy a popela. Postele z doby kamenné byly nečekaně sofistikované, uvádějí autoři výzkumu.

„Objevili jsme postele z trávy, které se využívaly, aby sloužily jako pohodlná místa pro odpočinek a spánek lidem žijícím v jeskyni Border před asi 200 tisíci lety,“ popsali objev vědci v odborném žurnálu Science.

Tato jeskyně leží v pohoří Lebombo na pomezí Jižní Afriky a Svazijska. Lidé ji využívali už v době před přibližně 227 tisíci lety a přestali ji obývat až kolem roku 1000 našeho letopočtu. Lůžko, které tam nyní vědci objevili, je zdaleka nejstarší z těch, která jsou známá. Překonalo výrazně stářím i to, které drželo rekord doposud – lůžko pocházející z doby před 77 tisíci lety z oblasti Sibudu v Jižní Africe.

Současný objev je jednak velice cenný, ale také nečekaný, normálně se totiž měkký rostlinný materiál, jako je tráva, neuchová tak dlouho.

Jeskyně Border je ale výjimečná svými vlastnostmi – poskytuje organickému materiálu podmínky, za nichž může vydržet mnohem déle, než je běžné. Během rozsáhlého výzkumu v letech 2015-2019 se v jeskyni povedlo najít stopy velmi dobře zachované hmoty, v níž analýzy odhalily fosilizovanou trávu.

„Tato vrstva trávy musela být dost silná, zřejmě asi 30 centimetrů. A ležela na čistém podkladu z popela, takže to celé muselo být dost pohodlné, určitě jako postel v kempu nebo jednoduchá matrace,“ uvedli autoři výzkumu pro web IO9.

Tráva jako lůžkoviny

Během archeologického průzkumu vědci odkryli zvláštní nezvykle tenkou vrstvu pod podlahou jeskyně. Její části opatrně odebrali a poslali do špičkové laboratoře vybavené speciálním elektronovým mikroskopem. Rozbor odhalit, že v této vrstvě byly bohatě zastoupeny rostlinné materiály, zejména trávy Megathyrsus maximus. Ta roste před ústím jeskyně dodnes.

Tráva Megathyrsus maximus může dorůstat do výšky až 150 centimetrů
Zdroj: Wikimedia Commons/ Harry Rose

Tato tráva byla použita zřejmě jako lůžkovina. Ještě zajímavější je pak popel, který ležel pod ní. Ten měl zřejmě rovnou několik účelů: jednak pomáhal tomu, aby byl povrch jeskyně pod trávou rovnější a fungoval i jako tepelná izolace, ale navíc plnil i roli jakéhosi přípravku proti hmyzu.

Některé kultury totiž popel využívají právě jako prostředek proti bodavému hmyzu. Zda šlo ze strany obyvatel jeskyně Border o vědomé chování, nebo je to jen náhoda, vědci zatím nevědí. Předpokládají však, že popel pocházel ze starých lůžek, která se spálila a pak se přes ně položila vrstva čerstvé trávy. Právě to obyvatelům jeskyně umožňovalo ji dlouhodobě obývat.