Evropská společnost Airbus oznámila, že v roce 2021 skončí s výrobou letadla A380 superjumbo, který je největším letounem na světě na přepravu pasažérů a jeho dolet činí 15 700 kilometrů. Rozhodnutí může ohrozit až 3500 pracovních míst. Letadlo pro 544 osob mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům.
Gigant A380 superjumbo se neujal. Airbus ukončí výrobu největšího letounu pro přepravu cestujících
Společnost Airbus uvedla, že poslední letoun A380 bude dodán v roce 2021. Její rozhodnutí může ovlivnit 3000 až 3500 pracovních míst. Příští týden začne o záležitosti jednat s odborovými svazy, píše Reuters.
V kurzu jsou spíše menší letadla
V posledních letech prodej letadel A380 klesá. Přepravci dávali přednost menším dvoumotorovým letadlům, která spotřebují méně paliva a levnější je i jejich údržba, což by jim umožnilo snižovat ceny letenek. Na trhu se objevily různé nové typy letadel – u Airbusu je to například letoun Airbus A350, u Boeingu pak 787 Dreamliner.
Airbus už před dvěma lety odložil plány na výraznější rekonstrukci superjumba, včetně jeho vybavení novými motory, a oznámil omezení jeho produkce na jeden stroj měsíčně.
Poslední ránu plánům se superjumbem pak zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. Podle nové dohody s Airbusem objedná 70 menších modelů A350 a A330neo.
„V důsledku tohoto rozhodnutí nemáme žádný významný objem nevyřízených zakázek na A380, takže není důvod zachovávat výrobu,“ uvedl generální ředitel společnosti Airbus Tom Enders s tím, že letouny budou ještě řadu let v provozu a že Airbus bude jejich provozovatelům nadále poskytovat plnou podporu. „Cestující po celém světě milují létání tímto skvělým letadlem,“ prohlásil.
Firma Airbus rovněž oznámila, že v loňském roce zvýšila čistý zisk o 29 procent na 3,1 miliardy eur (80 miliard korun). Loňské výsledky již přitom zahrnují mimořádné náklady 463 milionů eur (12 miliard korun) související s ukončením výroby letadel A380 superjumbo.
Americký Boeing, který je hlavním konkurentem Airbusu, tvrdí, že doba pro velká čtyřmotorová letadla, jako je A380 nebo jeho vlastní stroj 747-8, pomalu končí.
„Evropský výrobce sázel na velká letadla s tím, že budou létat do velkých hubů, kde je odbavováno velké množství cestujících a kde hodně cestujících přestupuje, nicméně ukázalo se, že vývoj míří tím směrem, že se otevírá velké množství linek a letecké společnosti upřednostňují menší dálková letadla a více přímých linek, které obcházejí ta uzlová letiště,“ říká letecký publicista Tomáš Hampl ze serveru Aurways.cz.
První zkušební let A380 se uskutečnil v roce 2005, ke komerčnímu využití začaly obra využívat v roce 2007 jako první Singapore Airlines.
Airbus A380 je s délkou 72,7 metru a rozpětím 79,8 metru co do hmotnosti a rozpětí největším strojem pro přepravu cestujících. Titul největšího dopravního letounu mu ale nepatří. Ve světě totiž létá ještě jedno větší letadlo, Antonov An-225 Mrija, které se do vzduchu poprvé vzneslo v prosinci 1988. Má o devět metrů větší rozpětí křídel, je o devět metrů delší a maximální vzletová hmotnost je 640 tun. Existuje ale jen v jediném exempláři a slouží jen pro přepravu obřích nákladů.
Letoun zatím neměl žádnou nehodu se smrtelnými následky. Nejvážnější incident se stal v listopadu 2010, když se stroji společnosti Quantas za letu roztrhl motor, posádka se ale dokázala vrátit na letiště v Singapuru. Následně ale musel výrobce pohonné jednotky, firma Rolls-Royce, provést úpravy na letounech s jejími motory.
V září 2017 se letounu společnosti Air France za letu z Paříže do Los Angeles porouchal jeden z motorů, z něhož odpadl kryt. Letadlo poté nouzově přistálo na kanadské vojenské letecké základně Goose Bay.
Obří stroj létá i do Prahy
Pražské letiště bylo poprvé připraveno na přílet letadla Airbus A380 v roce 2011. Tehdy představila premiérově toto největší dopravní letadlo německá Lufthansa, která jeho prezentací oslavila 45. výročí působení na největším českém letišti.
Až do roku 2015 letiště nebylo schopno v případě příletu letadel velikosti Airbusu A380 odbavovat na okolních stojánkách další lety, což komplikovalo provoz. Bezproblémové odbavování vyřešila až přestavba příletové stojánky. Do stavebních úprav, které v budoucnosti zlepší konkurenceschopnost pražského letiště, investovalo Letiště Praha 150 milionů korun.
V roce 2016 gigant začal létat na pravidelné lince aerolinií Emirates ze Spojených arabských emirátů.
A380 je dlouhý 73 metrů, rozpětí křídel má 80 metrů a maximálně pojme při určitém rozložení sedadel až 880 cestujících. Stroj Emirates má 429 sedadel v ekonomické třídě, 76 sedadel v byznys třídě a 14 soukromých kabinek v první třídě na horní palubě letadla.
Dlouhý vývoj se zpožděním
Úvahy o dvoupodlažním stroji se objevily už na počátku 90. let, v roce 1994 začaly konstrukční práce. Jeho konečnou podobu představil Airbus v roce 2000, o pět let později spatřil světlo světa první prototyp. Po čtvrt roce absolvoval zkušební let, objevily se ale problémy s elektroinstalací, které zdržely začátek sériové výroby.
První komerční let tak provedl první zákazník – společnost Singapore Airlines – až v říjnu 2007. Výroba Airbusu A380 je logistický oříšek, jednotlivé díly se totiž vyrábějí v Německu, Velké Británii, Španělsku a Francii, kde se v Toulouse také stroj kompletuje.