Společnost Facebook předá americkému Kongresu tři tisíce inzerátů, které si na sociální síti objednali Rusové ve snaze ovlivnit loňské prezidentské volby v USA. Potvrdil to šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Kreml se následně od ruské politické reklamy distancoval. Vliv Moskvy na volby vyšetřuje několik výborů amerického parlamentu a FBI.
Kauza ruských zásahů do voleb: Facebook předá Kongresu USA tisíce inzerátů
Facebook se ocitl pod tlakem kongresmanů, kteří po něm žádali poskytnutí inzerátů už delší dobu, napsal server Politico. Facebook o totéž žádal i Robert Mueller, zvláštní vyšetřovatel pověřený zkoumáním ruských zásahů do voleb. Facebook dosud ukázal některé inzeráty jen soukromě některým americkým poslancům.
Mark Zuckerberg v reakci oznámil, že jeho společnost „aktivně spolupracuje“ s orgány vyšetřujícími kauzu a že pověřil svůj tým, aby poskytl 3 tisíce inzerátů zadaných z falešných účtů spojených s Ruskem.
„Kongres má naši podporu v rozhodování, jak nejlépe využít tato data k informování veřejnosti a očekáváme, že vláda zveřejní svá zjištění, až bude ukončeno vyšetřování,“ napsal Zuckerberg.
Dodal, že se firma bude snažit o to, aby byla politická reklama jednoznačněji rozpoznatelná, zároveň však upozornil, že se nepodaří zabránit zveřejňování veškerého nežádoucího obsahu, jakým jsou například ruské inzeráty. „Neodhalíme všechny hned, ale můžeme ztížit snahu o ovlivňování (voleb),“ uvedl zakladatel Facebooku.
Součástí dat, která podle dohody komunikační síť Kongresu poskytne, mají být i doprovodné a vysvětlující informace, uvádí Politico. Američtí politici si od spolupráce s Facebookem slibují, že prokáže nejen rozsah ruských snah ovlivnit volby, ale možná pomůže odhalit i osoby, které za těmito pokusy stojí.
Moskva se ale od kauzy distancuje. „Nevíme, kdo a jak šíří reklamu na Facebooku. Nikdy jsme se tím nezabývali. Nikdy se na tom ruská strana nepodílela,“ prohlásil mluvčí ruského prezidenta Dmitrij Peskov. „Nevíme, co to je Russiagate,“ dodal k přezdívce, jakou v médiích získalo vyšetřování údajného ruského ovlivňování voleb v USA, ve kterých vyhrál nynější prezident Donald Trump.