BBC buduje tým, který má odhalovat záměrně nepravdivé zpravodajství

Britský zpravodajský kanál BBC sestaví speciální tým, jenž bude ověřovat a odhalovat záměrně zavádějící a nepravdivé informace, které jsou zejména na sociálních sítích vydávány za skutečné zprávy. Šéf zpravodajství BBC James Harding ve čtvrtek podřízeným oznámil, že společnost se pustí do boje proti lži, dezinformacím a přehánění.

„BBC nemůže editovat internet, nebude ale ani stát stranou,“ řekl Harding, jehož citoval server listu The Guardian. Specializovaný tým se proto zaměří na falešné informace nebo fakta, která jsou v hojném měřítku sdílena přes sociální média. BBC bude podle Hardinga důsledně ověřovat informace, které se šíří na Facebooku, Instagramu a v dalších sociálních médiích.

Ve spolupráci s Facebookem

Harding dodal, že BBC již spolupracuje zejména se společností Facebook na tom, jak tuto práci dělat co nejefektivněji. Podle něho má být ověřovací program pod názvem Reality Check veřejnou službou s přitažlivým formátem, který zajistí, že fakta budou ještě zajímavější než falešná předloha. Uvádění na pravou míru se bude odehrávat na několika frontách – v on-line internetovém zpravodajství, v televizi a v rádiu.

Británie se ještě vzpamatovává z atmosféry kolem loňského referenda o vystoupení z Evropské unie, kolem kterého se vyrojilo neobvykle vysoké množství lživých informací. Mnohdy šlo o zcela vymyšlené příběhy s jediným cílem – generovat příjmy z reklamy díky tomu, jak si je lidé pročítali na svých přístrojích.

Problém smýšleného obsahu od rádoby renomovaných zpravodajských zdrojů

Facebook se stal cílem ostré kritiky za to, že v jeho prostoru si lidé předávali mnoho falešných zpráv, což se ještě intenzivněji projevilo během kampaně před loňskými volbami amerického prezidenta. Facebook se už snaží situaci řešit a už loni přišel s plánem, že uživatelé budou moci značkovat informace, které jsou falešné. Intenzivněji by se tomu měly věnovat organizace, které se tím cíleně zabývají, jako je FullFact a Snopes ve Spojených státech.

Tým BBC se chce zaměřit na obsah, který je jednoznačně smyšlený a který se snaží oklamat veřejnost, aby si myslela, že byl vytvořen v renomované zpravodajské organizaci.

Boj proti nepravdivým informacím je součástí snahy BBC tvořit analytičtější
zpravodajství, jehož cílem je dávat informace do souvislostí, a odborně tak
pomáhat laické veřejnosti se orientovat. Důraz má být kladen i na datovou
žurnalistiku a rovněž na cizojazyčné zpravodajství.