Polská média si neberou servítky, předvolební boj se rozhořel naplno

Události: Před volbami v Polsku vrcholí mediální boj (zdroj: ČT24)

Poláci zítra volí nový parlament a emoce nabírají na síle. Průzkumy favorizují opoziční pravici. Řada jejích příznivců otevřeně vyjadřuje znechucení z dosavadní vlády středové Občanské platformy. Podobně jako celá tamní společnost i média jsou výrazně rozdělená na dva znepřátelené tábory.

Polská pravicová TV Republika dává nechuť vůči současné moci otevřeně najevo. Její šéfredaktor tvrdí, že jen reaguje na dění na mediální scéně, na které není hlas pravicové opozice dostatečně slyšet. Pravicový týdeník wSieci má aktuálně na obálce heslo „Bijte prostitutky a zloděje“ a za nimi články o vládní koalici.

  • Polská politika byla vždycky plná emocí. Otevřenou nenávist do ní ale pustila až smolenská katastrofa z roku 2010. Zemřel v ní pravicový prezident Lech Kaczynski i řada jeho spolupracovníků. Pro část příznivců pravice mohlo jít o ruský atentát, na kterém se skrytě podílela i tehdejší polská vláda, tedy Občanská platforma. Mezi ní a opozicí proto vyrostl hluboký nenávistný příkop.

Provládní i opoziční Poláci čtou od té doby SVÉ deníky, SVÉ týdeníky a sledují SVOJE televizní stanice. „Jsou to dva mentálně úplně jiné světy, vybičované emoce a antipatie,“ říká novinář Tomasz Lis. Právě Lis, známý kritik pravice, dostal třeba po Twitteru varování, aby dával pozor na své děti. Pravicový týdeník wSieci ho už dřív na obálce vykreslil jako Goebbelse s krví na rukou.

Šéfredaktor týdeníku to bere jako součást mediálního boje. „My jsme taky terčem velmi brutálních útoků. Sami jsme to nezačali,“ říká šéfredaktor týdeníku wSieci Jacek Karnowski. Spory a emoce v polských médiích pravděpodobně neutichnou ani po volbách. Pokud opoziční pravice vyhraje, chce změnit třeba polskou veřejnoprávní televizi a dosadit do ní nové lidi.