Paříž/Rio de Janeiro - Letoun Air France, který s 228 lidmi na palubě zmizel začátkem týdne v Atlantiku, se nejspíš rozpadl na kusy už za letu před dopadem do oceánu. Uvedla to v noci na dnešek agentura AP s odvoláním na leteckého experta zasvěceného do vyšetřování. Zničení airbusu za letu prý naznačují automatické vzkazy, které stroj vyslal před svým zmizením. Po oznámení od pilota, že airbus prolétá bouřkovou oblastí, přišly jen automatické zprávy, podle kterých postupně v rychlém sledu přestávaly fungovat jednotlivé systémy letounu. Poslední technický vzkaz hlásí ztrátu tlaku v kabině a katastrofický stav stroje.
Zmizelý letoun Air France se rozpadl na kusy asi za letu
„To jasně vypadá jako případ letadla, které se rozpadlo. Jen nevíme, proč se tak stalo, ale vyšetřování to ukáže,“ řekl nejmenovaný expert z leteckého průmyslu. Ten se podle AP nesmí veřejně vyjadřovat k průběhu vyšetřování havárie stroje Airbus A330, který v noci na pondělí letěl z Brazílie do Francie.
Na Azorské ostrovy doplula další francouzská loď s miniponorkou, která bude hledat černé skříňky. Ty jediné by mohly poskytnout odpověď. Černá skříňka však leží kdesi na členitém dnu v hloubce skoro pěti kilometrů.
Kusy letadla navíc pátrací týmy objevily i 90 kilometrů od sebe. Objevila se i další hypotéza: selhání automatického řízení, které loni v říjnu poslalo do střemhlavého letu Airbus společnosti Quantas. Systém tehdy nesprávně vyhodnotil, že letadlo příliš rychle stoupá, přestože letělo normálně. Tehdy pilot nakonec situaci zvládl.
Brazilský ministr obrany Nelson Jobim označil za nepravděpodobné, že by letoun poškodil nějaký požár nebo výbuch, protože se na hladině oceánu našla skvrna z pohonných hmot. Jeho slova oslabují teorii, že se letoun stal možná obětí teroristického útoku, ale sám tuto hypotézu nevyloučil. „Nic neumožňuje, abychom si to mohli myslet,“ poznamenal neurčitě k možnosti pumového atentátu. Od začátku se nejčastěji objevuje hypotéza, že blesk vyřadil elektrické a další systémy letounu, který se stal neovladatelný.
Ministr na tiskové konferenci dále zdůraznil, že se v oblasti předpokládaného zmizení airbusu Air France nenašlo žádné tělo ani něco, co by naznačovalo, že někdo neštěstí přežil. Prohledávaná oblast oceánu kolem prvních nalezených úlomků letounu má poloměr 200 kilometrů, dodal.
Ačkoli se letoun zřítil v mezinárodních vodách, má hlavní pravomoci při vyšetřování Francie, kde byl stroj registrován, potvrdil mluvčí Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) se sídlem v Německu Daniel Holtgen. Paříž se prý rozhodla zapojit do vyšetřování příčin havárie, která je dosavadním největším leteckým neštěstím společnosti Air France, Brazilce a Američany. Francouzský vyšetřovací tým ve středu sdělil, že první zpráva k výsledkům šetření by měla být zveřejněna koncem června.