Slunečné počasí a dlouhé letní dny nahrávají v těchto měsících projížďkám na motorce. Policejní statistiky ovšem varují: Motorkáři opakují stále stejné chyby, přeceňují vlastní síly a špatně předvídají dopravní situaci. Jen ve Zlínském kraji zemřeli za týden tři řidiči motorek.
Motorkáři umírají kvůli stále stejným chybám: Nedodržují rychlost a nebezpečně předjíždějí
Pro motorkáře kultovní, ale také mimořádně zrádné místo. Široká silnice v Buchlovských kopcích se kroutí členitým terénem. Že je ale cesta pro řidiče motorek nebezpečná, dokazuje přezdívka jednoho z jejích úseků, zatáčka smrti. Stále viditelné jsou v ní stopy po poslední nehodě. Vysoká rychlost vynesla motorkáře mimo silnici, kolizi nepřežil.
Podobných nehod přibývá. Hlavně počet smrtelných havárií je jedním z důvodů, proč se nedaří naplnit Národní strategii bezpečnosti silničního provozu. Podle předpokladu, který je v dokumentu ministerstva dopravy uvedený, by letos v celé republice nemělo zemřít víc než 49 motocyklistů. Přitom tohoto čísla už celorepublikové policejní statistiky dosáhly.
Záběry z nehod připomínají Aleši Egerovi jeho vlastní zážitek. Před čtyřmi lety nezvládl zatáčku a po rozteklém asfaltu mu stroj podklouzl pod traktor. „Na pár metrech se vám všechno zpomalí, proběhne vám hlavou celý život, a že je všechno asi v kýblu,“ vzpomínal.
Lékaři mu museli amputovat nohu, na jízdu ale nezanevřel a na motorku dnes ve speciální kombinéze zase usedá. Hlavní je podle něj se na jízdu soustředit. „Prostě v provozu udržet koncentraci a vnímat, předvídat a přizpůsobit pohyb dané situaci,“ vysvětlil Eger, který na preventivních akcích upozorňuje ostatní motorkáře na rizika.
Příčiny nehod motorkářů se opakují
Že je osvěta mezi milovníky jednostopých vozidel potřeba, dokládá i to, že důvody nehod se stále opakují. „Nejčastější příčinou je nepřiměřená rychlost, nezvládnutí řízení a nebezpečné předjíždění,“ řekla Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu. Podle bezpečnostních expertů opomíjejí motorkáři i bezpečnostní prvky.
Většinou oblékají jen chrániče páteře, bundy s airbagy naopak jen výjimečně. „Je to zlomek, který to používá. Vidím spíš motorkáře, kteří jedou v kraťasech a tričku,“ vysvětlil koordinátor BESIP Zdeněk Patík. Rizikem je ale letos v létě i dlouhá jízda v kombinéze.
V parném počasí se tělo přehřívá, únava a ztráta koncentrace nastupují rychleji. „Já jezdím hrozně rád v sobotu navečer, protože v tomhle počasí je asfalt trochu vychladlý. Říká se, že špatné je to v zimě, ale když jsou velká vedra, je to úplně stejné,“ svěřil se Eger. „Je třeba dělat si větší přestávky, nepřeceňovat své možnosti jak za volantem, tak na motorce,“ radí Valentová.
Podle policie zhruba 60 procent nehod motocyklů vznikne vinou jejich řidičů. Zapomenou vypnout blinkr, nedodrží bezpečnou vzdálenost nebo kvůli špatné rychlosti v zatáčce vjedou do protisměru. Motoristické nadšence se proto snaží Aleš Eger zpomalit. Pomáhá ale i těm, kteří si podobný úraz jako on způsobili. Řídí se přitom svým mottem. „Vždycky to jde dál, úplně vždycky,“ říká s přesvědčením.