11 kritických chyb, kvůli kterým umírá stále více motorkářů. Děsivý trend se nedaří zvrátit

Nejenom na motorkářích, ale i na řidičích aut leží odpovědnost za bezpečnou jízdu na motocyklu. Upozorňuje na to BESIP v kampani, která má upozornit řidiče na rozdílné chování motorek a na to, jak jim mohou svým chováním uškodit. Zároveň ale dopravní experti připouštějí, že ve většině případů leží odpovědnost za nehody motorkářů na nich samotných. Počty mrtvých a těžce zraněných se přitom v posledních letech nedaří snižovat.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Obětí na silnicích celkově ubývá, výjimkou jsou motocyklisti

Rok 2018 hrozí být z pohledu motocyklistů obzvláště černý. Jen za prvních pět měsíců jich zahynulo již 25 a dalších 101 motorkářů utrpělo při nehodách těžké zranění. Přitom ještě nezačaly prázdniny, které jsou tradičně vůbec nejrizikovějším obdobím. Podle pověřeného vedoucího BESIPu Tomáše Neřolda si červenec a srpen vyžádají zpravidla asi třetinu z celoročního počtu motorkářských obětí.

Letos může být mimořádně problematický jednak začátek července i srpna. O prodlouženém červencovém víkendu se totiž v Praze uskuteční v Česku dosud nevídaná akce – oslava 115 let Harley & Davidson. Podle Tomáše Neřolda se na ni sjede asi 60 tisíc motorkářů.

Následně se 3. až 5. srpna pojede na Masarykově okruhu motocyklová Velká cena České republiky, která tradičně láká i velké množství jednostopých diváků.

Video Studio ČT24
video

BESIP představil novou kampaň pro bezpečnost jízdy na motocyklu

BESIP připouští, že se dlouhodobě nedaří výrazně snižovat počty mrtvých a těžce zraněných motocyklistů. V některých letech se sice podařilo situaci výrazně zlepšit, ale často následovalo zase zhoršení. Například loni zemřelo více motorkářů než v roce 2016. A za letošních prvních pět měsíců se situace oproti témuž období v minulém roce situace zhoršila bezmála o pětinu. Aby se to zlepšilo, zkouší nyní samostatné oddělení ministerstva dopravy novou strategii.

„Kampaní cílených na motorkáře bylo v minulých letech už několik. Letos chceme cílit hlavně na řidiče aut a chceme je upozornit na některé rizikové situace – aby věděli, jak se motorka na silnici chová, aby rozuměli tomu, že má motorka výrazně jiné vlastnosti a jiný pohyb v prostoru. Jsou to někdy zbytečné chyby z obou stran, které vedou i k nejtragičtějším nehodám,“ charakterizoval ji Tomáš Neřold.

Experti vytipovali jedenáct situací, které souvisejí se svérázem motocyklu a způsobu, kterým se pohybuje, a mohou nepoučeného řidiče auta překvapit – nebo naopak. „Je velice důležité říct, že motorka se v mnoha parametrech velice odlišuje od automobilu a řidič automobilu, který na motorce nikdy neseděl, tyto věci nezná. Proto jsme se je snažili vypíchnout,“ podotkl instruktor bezpečné jízdy na motorcyklu Jan Somerauer.

Jedním z příkladů podle něj jsou brzdné schopnosti motorky. „Když budete v autě potřebovat rychle zašlápnout brzdy, až tak nebezpečné to není, kdežto když to děláte na motorce, je to velice nebezpečný manévr,“ dodal instruktor.

Řidiči aut způsobili 42 procent nehod motocyklů

Statistiky prozrazují, že právě okamžik, kdy se setká motorka s autem, je nejnebezpečnější. I když většinu nehod motocyklů způsobili motorkáři sami, řidiči aut se na nich loni podíleli 42 procenty, u smrtelných nehod potom více než třetinou.

Prokazují to i konkrétní případy. K těm nejnovějším patří srážka auta s motocyklem v pražském Braníku – řidič nedobrzdil, narazil do motorky a natlačil ji na další auto před ní. Potom se ještě pokusil ujet, v tom mu ale nakonec zabránili ostatní řidiči včetně hlídky poříční policie, která právě projížděla kolem. Na Internetu kolují i další videa – třeba pád motorkáře při prudkém brždění, když mu na křižovatce vjelo do cesty auto, které jelo na červenou.

K velmi známým případům patří přímý záznam čelního střetu motocyklu s osobním autem, které vjelo do protisměru. Motorkář Robin Szotkowski utrpěl pohmožděniny a lehce krvácel do mozku. Nakonec přežil bez následků. Ty nakonec neponese ani řidič auta. Vyšlo najevo, že trpěl epilepsií, policie pak případ vyhodnotila jako přestupek s tím, že kvůli nemoci nebyl muž za nehodu zodpovědný.

Tyto případy nicméně neznamenají, že by řidiči motocyklů byli jen oběťmi. Na nich i přes řadu pochybení řidičů aut leží odpovědnost za převážnou většinu jejich nehod, zejména těch smrtelných. „Nepřiměřená rychlost je společným jmenovatelem většiny nehod. Navíc často alkohol, někdy dokonce nad 1,5 promile. Takže chování, abych jezdil na motorce tak, abych se na ní nezabil, pořád nefunguje,“ uzavřel úřadující šéf BESIPu.