Ústecký kraj založí vlastního autobusového dopravce. Se soukromníky končí

4 minuty
Události v regionech: Ústecký kraj bude mít vlastní autobusy
Zdroj: ČT24

Krajští zastupitelé Ústeckého kraje schválili zřízení vlastního autobusového dopravce, který zajistí meziměstskou dopravu. Postupně má nahradit současné provozovatele.

Ústecký kraj musel poslat dopravcům na navýšení mezd řidičů až 85,5 milionu korun. Jenže nemá jistotu, že peníze dopravce skutečně rozdělí mezi řidiče. A právě to vedlo zastupitele k rozhodnutí zřídit vlastní dopravní podnik.

„Budou to stejné náklady jako nyní. I přesto, že si objednáváme službu u externích firem, stejně řešíme platy jejich zaměstnanců,“ uvedl s odkazem na nedávnou hrozbu stávkou radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). V kraji hrozily odbory stávkou už v březnu, protest ale krátce před termínem odvolaly a plošně se v kraji nestávkovalo ani 6. dubna.

Cestující změnu nezaznamenají, jízdní řády se měnit nemají. Platit zatím budou i smlouvy, které kraj s dopravci uzavřel. Autobusy soukromých dopravců začne nahrazovat svými teprve tehdy, pokud dopravci smlouvu vypoví, anebo jim skončí. Krajské autobusy by se měly nejprve objevit na Ústecku, kde současný provozovatel skončí zřejmě nejpozději do dvou let.

„V současné chvíli předpokládáme, že budeme i nadále provozovat veřejnou dopravu podle platné smlouvy,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Arriva Roman Herdel. S tím počítají i ostatní dopravci a ani kraj smlouvy vypovídat neplánuje.

Dopravu v regionu zajišťují čtyři dopravci. Kraj jim peníze na platy řidičů přidá v rámci uzavíraných dodatků k dlouhodobým smlouvám.

Společnost BusLine už oznámila, že bude schopna za současné situace provozovat autobusy v některých oblastech jen do poloviny roku 2019. „Pro nás bylo lepší a výhodnější pokračovat formou veřejných soutěží, tak jak to bylo předtím,“ řekl na rozhodnutí kraje předseda představenstva společnosti Radek Chobot.

Kraj za vlastního dopravce zaplatí stejně jako soukromníkům

Náklady na roční provoz všech spojů linkové krajské dopravy, která denně přepraví zhruba 55 000 cestujících, budou podle odhadů zhruba 600 milionů ročně. „Podle studie by měl být dopravní podnik stejně drahý, jako nyní vynakládáme za dopravní obslužnost. Osobně si myslím, že by to mělo být levnější,“ uvedl Komínek.

Ústecký kraj bude muset pořídit 250 autobusů a zajistit zhruba 500 řidičů. Samospráva předpokládá, že by převzala řidiče od dopravců, kteří nyní zajišťují linkovou autobusovou dopravu. „Nabídli jsme také řidičům Správy a údržby silnic Ústeckého kraje, že si mohou rozšířit řidičské oprávnění. V případě potřeby bychom tyto šoféry mohli i pro autobusy využít,“ řekl už dříve hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).

Řízením autobusu si přivydělává i 22letá Pavlína Hulíková
Zdroj: ČT24

Proti založení krajské příspěvkové organizace se postavila opoziční ODS. Zastupitelé vládnoucích stran však občanské demokraty přehlasovali: třicet čtyři bylo pro, jedenáct proti a šest se hlasování zdrželo.

„Je to typický návrat socialismu do České republiky,“ označil rozhodnutí kraje zastupitel Jaroslav Kubera (ODS).

Po privatizaci bývalého státního podniku ČSAD a jeho přeměně v akciovou společnost začal kraj na dodávku meziměstské autobusové dopravy vypisovat veřejné výběrové řízení. Současní dopravci mají smlouvy do roku 2024, potom by je měl nahradit krajský dopravní podnik.

Některé kraje měly právní problém s tím, jak přidat dopravcům peníze, aniž by se tím vystavily stížnostem jiných firem a například postihu antimonopolního úřadu. Část republiky pak 6. dubna zasáhla stávka řidičů za vyšší mzdy, byla vyhlášena jako celostátní, výrazněji však zasáhla jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně pak Pardubický a okrajově Zlínský.

Vlastní dopravní podniky doposud mají jen města, o zřízení krajského dopravce uvažuje také Liberecký kraj. Tam jsou ale jednání teprve na začátku. Plzeňský kraj má mít do dvou měsíců studii budoucnosti veřejné dopravy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ústecký kraj

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
22. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
18. 12. 2025

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
18. 12. 2025

Žiželice na Lounsku mají obchvat. Stavbu provázely komplikace a prodražila se

Tříkilometrový obchvat obce Žiželice na Lounsku na silnici I/27 mezi Plzní a Chomutovem je hotový. Součástí stavby je 380 metrů dlouhý most přes potok Hutná. Stavbu provázely komplikace s ujíždějícím svahem, prodražila se o 130 milionů. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl řekl, že za tím stojí inflace i drobné změny při zakládání mostu. Práce začaly v srpnu 2022.
15. 12. 2025Aktualizováno15. 12. 2025

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
14. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Do Lužických hor se vrátily divoké kočky. Fotopasti ukázaly koťata

Vzácné kočky divoké už zase žijí v Lužických horách. Že se tam úspěšně usadily, prokazují nejen genetické analýzy z odebraných vzorků srsti a trusu, ale také fotopasti Hnutí Duha, které odhalily jejich mláďata.
8. 12. 2025
Načítání...