Blanka dopravě v Praze napomohla, někde jsou ale kolony ještě větší

Tunel Blanka nepomohl dopravě v Praze tolik, kolik se od něj čekalo. Čtyři měsíce po jeho otevření stále trápí metropoli časté kolony. Ukazují to data Vysoké školy báňské. Na některých místech jsou kolony dokonce o několik minut delší. Důvodem je například nový semafor na magistrále.

V září současně s otevřením tunelu Blanka přehradil pražskou magistrálu nový semafor v Legerově ulici. Nejen že řidiče brzdí, ale i dráždí. „Teď jsme viděli červenou, krásných 55 vteřin, oproti tomu zelená předtím svítila 50,“ spočítal Štěpán Rada ze sdružení řidičů OBSID.

Kapacita silnice se tak využije na méně než polovinu. Na zelenou projede 60 aut, stovky dalších pak musí znovu zastavit, aby mohlo za stejnou dobu projet sedm aut z druhého směru. Výsledkem jsou směrem od jihu s výjimkou ranní špičky ještě delší kolony než před otevřením tunelu. „Načasování s otevřením Blanky napovídá, že se Blanka opět stala příjemnou výmluvou,“ stěžuje si Rada.

Semafor měl zařídit, aby auta nestála pod okny domů na Vinohradech. Jediným efektem ale je, že se fronty přesunuly do jiné městské části. A ta teď magistrát žádá, aby přidal další semafory a kolonu poslal zase o kus dál. „Odsouvání ven je možné, ale v ten okamžik bude dopravní policie proti, protože by zácpa vedla až k okruhu,“ vysvětluje radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Události: Na některých místech Blanka dopravu zhoršila (zdroj: ČT24)

Do kolony na kafe a svačinu

Jsou i tací, kteří dokáží na koloně vydělat peníze. Poblíž semaforu vzniklo nové bistro, jehož zaměstnankyně v zeleném obleku nabízí čekajícím řidičům kávu nebo svačinu. „Je tady velká průjezdnost aut a my jsme chtěli nabídnout něco, co tu ještě není,“ říká spolumajitel občerstvení Jan Vančura.

Celkově Blanka pražské dopravě ulevila, z řady míst ale přicházejí stížnosti. Podle analýzy Vysoké školy báňské se z hlavních tahů nejvíc zhoršila situace na Strakonické. Dřív tu kolony zabraly v průměru deset minut, k tomu po otevření tunelu přibylo dalších sedm. Vyhrazení samostatného pruhu pro autobusy zdržuje řidiče osobních vozidel o další minutu. Magistrát tak chystá alespoň rozšíření vozovky o jeden nový pruh. „Peníze na to seženeme v každém případě. Je to priorita,“ slibuje Dolínek.

Hůř se ale bude řešit fakt, že Blanka přivedla desetitisíce aut denně do míst, která na to nejsou stavebně připravená. Třeba na Barrandovském mostě se na pár metrech kříží tři silné proudy aut. Jak se mezi sebou chaoticky míchají, roste riziko nehod - a tím úplného kolapsu.