Kokory a Krčmaň stále marně čekají na dálnici, která odvede hustou dopravu z obcí

Obce Kokory a Krčmaň dál čekají na stavbu dálnice D55. Nová spojnice mezi Olomoucí a Přerovem má vesnice zbavit nadměrné dopravy. V Kokorách je situace kolem obchvatu zamotaná už několik let, problémy nastaly i na stavbě kolem Krčmaně. Ta přitom měla začít už příští rok.

Obcí Kokory projede denně patnáct tisíc aut, z nich víc než polovina nedodrží povolenou rychlost. Obyvatelé si stěžují na hluk, otřesy a popraskané domy. Odvést je z Kokor do polí za obcí má dálnice D55. Ta je ale v nedohlednu. Na provoz tam proto bude nově dohlížet alespoň obecní strážník.

„Potřebujeme, aby byl takovým psychologickým prvkem, aby se doprava trošku zklidnila, ale plánujeme i nějaké mobilní měření a do budoucna i statické radary,“ řekla starostka Kokor Jana Habáňová (Změna pro Kokory společně s KDU-ČSL).

Stavba obchvatu Kokor je už tři roky v patové situaci. Nejvyšší správní soud dosud nerozhodl o kasační stížnosti ohledně trasy. S tou nesouhlasila sousední Rokytnice. I když obec nakonec přistoupila na kompenzace, stížnost nelze stáhnout. Platil by tak verdikt, který zrušil územní rozhodnutí. „Obyvatelé obce upínají své zraky k tomu, aby už to konečně bylo, protože doprava je tady neúnosná,“ podotkla starostka.

Zemědělská společnost chce protihlukovou stěnu

Podobně jako Kokory je na tom obec Krčmaň. I tudy denně projedou desítky tisíc aut. Obchvat v podobě dálnice D55 byl na dohled. Stavět se měl začít příští rok. Situace se ale i tam zkomplikovala.

Stavební povolení vydalo na začátku roku ministerstvo dopravy, napadla ho ale zemědělská společnost, která poblíž budoucí dálnice chová dobytek. „Klient v žádném případě proti dálnici a proti její výstavbě nebrojí. Jediné, čeho se bojí, je likvidace jeho areálu živočišné výroby,“ řekla právní zástupkyně společnosti AGRA Velký Týnec Petra Hrachy.

Starosta Krčmaně Zdeněk Jančo vyjádření pro Českou televizi odmítl. Odkázal jen na oficiální vyjádření na webových stránkách obce.

Společnost Agra nepodnikla v rámci celého procesu pořizování nového územního plánu od roku 2012 do roku 2015 žádnou iniciativu. Pokud by už v tu dobu byla společnost Agra aktivní, mohla docílit například jiného či užšího vymezení koridoru pro plánovanou přeložku D55.
obec Krčmaň
vyjádření na webových stránkách

„Klient se vyjadřoval dávno před fází zahájení územního řízení. Jediný požadavek je vybudování protihlukové stěny,“ řekla na obranu zemědělské společnosti její právní zástupkyně.

„Aktuálně předpokládáme, že do konce dubna by mohl v této věci pan ministr vydat rozhodnutí,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Pokud resort stavební povolení potvrdí, obchvat Krčmaně se začne stavět v lednu 2022.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...