Kokory a Krčmaň stále marně čekají na dálnici, která odvede hustou dopravu z obcí

Obce Kokory a Krčmaň dál čekají na stavbu dálnice D55. Nová spojnice mezi Olomoucí a Přerovem má vesnice zbavit nadměrné dopravy. V Kokorách je situace kolem obchvatu zamotaná už několik let, problémy nastaly i na stavbě kolem Krčmaně. Ta přitom měla začít už příští rok.

Obcí Kokory projede denně patnáct tisíc aut, z nich víc než polovina nedodrží povolenou rychlost. Obyvatelé si stěžují na hluk, otřesy a popraskané domy. Odvést je z Kokor do polí za obcí má dálnice D55. Ta je ale v nedohlednu. Na provoz tam proto bude nově dohlížet alespoň obecní strážník.

„Potřebujeme, aby byl takovým psychologickým prvkem, aby se doprava trošku zklidnila, ale plánujeme i nějaké mobilní měření a do budoucna i statické radary,“ řekla starostka Kokor Jana Habáňová (Změna pro Kokory společně s KDU-ČSL).

Stavba obchvatu Kokor je už tři roky v patové situaci. Nejvyšší správní soud dosud nerozhodl o kasační stížnosti ohledně trasy. S tou nesouhlasila sousední Rokytnice. I když obec nakonec přistoupila na kompenzace, stížnost nelze stáhnout. Platil by tak verdikt, který zrušil územní rozhodnutí. „Obyvatelé obce upínají své zraky k tomu, aby už to konečně bylo, protože doprava je tady neúnosná,“ podotkla starostka.

Zemědělská společnost chce protihlukovou stěnu

Podobně jako Kokory je na tom obec Krčmaň. I tudy denně projedou desítky tisíc aut. Obchvat v podobě dálnice D55 byl na dohled. Stavět se měl začít příští rok. Situace se ale i tam zkomplikovala.

Stavební povolení vydalo na začátku roku ministerstvo dopravy, napadla ho ale zemědělská společnost, která poblíž budoucí dálnice chová dobytek. „Klient v žádném případě proti dálnici a proti její výstavbě nebrojí. Jediné, čeho se bojí, je likvidace jeho areálu živočišné výroby,“ řekla právní zástupkyně společnosti AGRA Velký Týnec Petra Hrachy.

Starosta Krčmaně Zdeněk Jančo vyjádření pro Českou televizi odmítl. Odkázal jen na oficiální vyjádření na webových stránkách obce.

Společnost Agra nepodnikla v rámci celého procesu pořizování nového územního plánu od roku 2012 do roku 2015 žádnou iniciativu. Pokud by už v tu dobu byla společnost Agra aktivní, mohla docílit například jiného či užšího vymezení koridoru pro plánovanou přeložku D55.
obec Krčmaň
vyjádření na webových stránkách

„Klient se vyjadřoval dávno před fází zahájení územního řízení. Jediný požadavek je vybudování protihlukové stěny,“ řekla na obranu zemědělské společnosti její právní zástupkyně.

„Aktuálně předpokládáme, že do konce dubna by mohl v této věci pan ministr vydat rozhodnutí,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Pokud resort stavební povolení potvrdí, obchvat Krčmaně se začne stavět v lednu 2022.