Problémy s dopravou mezi Evropou a Asií i méně zpracované ropy způsobují českým firmám obtíže se surovinami

Firmám v Česku chybí suroviny nebo jim je dodavatelé nabízejí výrazně dráž. Příčin nedostatku vstupního materiálu je víc. Menší množství zpracované ropy, pandemie koronaviru i problémy s dopravním spojením mezi Evropou a Asií. Ekonomové upozorňují, že to ohrožuje zejména malé a střední podnikatele.

Na začátku výrobního procesu každého lana ve firmě Lanex v Bolaticích je
polypropylenový granulát. Dováží ho z Jižní Koreje a měsíčně ho spotřebují přibližně 450 tun. „Cena granulátu za poslední období stoupla o více než 120 procent. Tento materiál používáme pro výrobu polypropylenové pásky, která slouží jako základ třeba pro výrobu velkých lodních lan,“ přiblížil výkonný ředitel Lanexu Martin Václavek.

Dodávky vstupního materiálu zároveň mají zpoždění i několik týdnů. „V důsledku epidemie došlo k poklesu letecké přepravy. Všechny syntetické materiály, které používáme, se vyrábějí při zpracování ropy a té se zpracovává méně,“ vysvětlil Václavek.

Problémy jsou v automobilovém průmyslu i farmacii

Menší množství zpracované ropy, pandemie koronaviru, problémy s dopravním spojením mezi Evropou a Asií a v neposlední řadě havárie tankeru v Suezském průplavu. Příčin nedostatku vstupního materiálu je několik. Dopad má na všechny oblasti stavebnictví, automobilový průmysl, potravinářské obaly nebo farmacii.

„V minulosti byla v některých zemích omezovaná výroba a dopady se projevují v tomto okamžiku. Nedostatek surovin, zboží, základního materiálu,“ řekl rektor a ekonom Slezské univerzity Opava Pavel Tuleja.

V opavském Komasu jde o jiný vstupní materiál, ale stejný problém. Soustředí se hlavně na výrobu autodílů, problém s nedostatkem materiálu tady evidují už od konce loňského roku. Závislí jsou hlavně na hutích. Ty ale celosvětově kvůli pandemii omezovaly výrobu. Teď sice vyrábějí naplno, sklady firem jsou ale téměř prázdné.

„Byli bychom rádi, kdybychom navýšení cen vstupů mohli hned promítnout do cen komponentů, ale v automobilovém průmyslu, kde jsou podepisovány dlouhodobé kontrakty, to není příliš možné,“ vysvětlil výkonný ředitel Komas Marek Kloupar.

Česká televize oslovila s dotazem na dopad nedostatku surovin deset firem. Žádná se zatím propouštět nechystá. Pokud navyšování cen a problémy s výpadky dodávek potrvají, dopad na zaměstnanost to ale podle ekonomů v budoucnu mít bude.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 5 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 6 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...