Vlaky jely proti sobě ráno i odpoledne. V Lázních Kynžvart je sedm lehce zraněných

Na jednokolejné trati mezi Letohradem a Jablonným nad Orlicí jely proti sobě ve středu ráno dva vlaky. Oba včas zastavily, bylo mezi nimi v té době ještě půl kilometru. Podobná situace se opakovala i odpoledne na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Lázněmi Kynžvart, kde osobní vlak vyjel vstříc pendolinu. I tyto soupravy se včas zastavily. Osobní vlak však poškodil při nepovoleném odjezdu výhybku a vykolejil. Několik lidí se tak lehce zranilo.

Z kynžvartského nádraží odjela před třetí hodinou odpoledne RegioNova, i když na návěstidle svítilo Stůj. Šlo o osobní vlak z Karlových Varů do Mariánských Lázní, který měl v Lázních Kynžvart počkat, než projede pendolino, které směřovalo do Františkových Lázní.

RegioNova daleko nedojela – výhybka byla nastavená pro pendolino. „Došlo k rozřezu výhybek a následnému vykolejení obou vozů řady 814,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Protijedoucí vlak potom včas zastavil zabezpečovací systém. Zdejší trať patří k nejlépe zabezpečeným v zemi.

Podle dalšího mluvčího Správy železnic Marka Illiaše je na místě celkem sedm lehce zraněných – dva zaměstnanci a pět cestujících.

Doprava na hlavní trati Plzeň - Cheb je přerušena, vlaky nahradily autobusy. Provoz na trati bude obnoven pravděpodobně ve čtvrtek ráno.

Mluvčí Karlovarské krajské nemocnice (KKN) Vladislav Podracký řekl, že do nemocnice v Chebu byli převezeni dva pacienti a do Mariánských Lázní jeden. „Jde o jednoho zaměstnance, zbytek cestující. Všichni měli lehká zranění a byli v šoku,“ řekl Podracký.

Podle Illiaše vykolejení vlaku nyní vyšetřuje drážní inspekce. Potvrdil, že strojvedoucí vlaku RegioNova projel na červenou. Škody zatím nebyly vyčísleny, podle Illiaše budou až v řádech milionů. „Vlak RegioNova je vykolejený, je nakloněný na bok. Pendolino zastavilo zhruba 600 metrů od nehody, ke srážce tak dojít nemohlo, zafungovalo zabezpečovací zařízení. K nehodě jede nehodový vlak, poškozeny jsou dvě výhybky“ popsal Illiaš.

Ačkoli se původně předpokládalo, že se pendolino vrátí zpět po trati, muselo kvůli vyšetřování zůstat na místě. Hasiči proto doprovází sto cestujících z vlaku na nejbližší nádraží, odkud se dál dopraví autobusem, potvrdil mluvčí hasičů.

Ráno se sjely vlaky u Jablonného nad Orlicí

Odpoledne se jen s malými odlišnostmi opakovala ranní událost z Orlickoústecka. Stala se u nádraží v Jablonném nad Orlicí, odkud odjel osobní vlak směřující do Ústí nad Orlicí, i když svítila návěst Stůj a z Letohradu přijížděl vlak v opačném směru. Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala oba vlaky včas zastavily, dělilo je 508 metrů.

„Automaticky se přestavělo na červenou návěstidlo pro protijedoucí vlak, oba strojvedoucí začali brzdit a zastavili,“ přiblížil.

Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík řekl serveru Zdopravy.cz, že v každé z jednotek bylo osm cestujících. „Vlaky se k sobě reálně nepřiblížily a nehrozilo žádné nebezpečí pro cestující, nebylo třeba ani prudčeji brzdit,“ ujistil. Doplnil, že dopravce všechny své strojvedoucí mimořádně přezkouší.

obrázek
Zdroj: ČT24

Kraj žádá vysvětlení

Pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD) uvedl, že kraj bude žádat vysvětlení od dopravce a chce se seznámit i se zprávou Drážní inspekce. „Projet červenou je v uplynulých dnech poměrně častou chybou. A jde zjevně o selhání lidského faktoru,“ uvedl hejtman.

Podle Správy železnic se provoz přes Jablonné nad Orlicí kvůli vyšetřování zastavil. Leo Express zavedl náhradní autobusovou dopravu, která jezdila z Letohradu až do Lichkova. Mimořádná výluka skončila v poledne.

Když chybělo zabezpečovací zařízení, umírali lidé

V první polovině července se stala za podobných okolností tragická nehoda, když v Perninku v Krušných horách nepočkal strojvedoucí osobního vlaku na křižování s protijedoucím spojem a oba vlaky se poté čelně srazily.

Hlavní rozdíl spočívá v zabezpečení trati. Zatímco mezi Letohradem a Lichkovem je automatické hradlo a na trati Plzeň–Cheb, která prochází Lázněmi Kynžvart, je automatický blok, v Krušných horách zodpovídají za bezpečnost pouze strojvedoucí a dirigující dispečer, který je s nimi na dálku v kontaktu.