Po více než roce skončila rekonstrukce tramvajové trati přes Zábrdovický most kolem Vojenské nemocnice v Brně. V pátek také pracovníci brněnského dopravního podniku (DPMB) otevřeli novou trolejbusovou trať z Novolíšeňské na Jírovu. Obě trasy budou pro cestující funkční od soboty.
Dopravní špunt se uvolní. Skončila oprava Zábrdovického mostu
Díky otevření Zábrdovického mostu se vrátí na své trasy tramvajové linky 2 a 3 a prakticky všechny trolejbusové a autobusové linky, které byly touto výlukou nějak dotčené. Po mostě projedou od soboty i auta. Mnohem lépe je nyní řešený přejezd pro cyklisty, ulici totiž přetíná mezinárodní trasa EuroVelo vedoucí podél Svitavy.
V sobotu se také cestující poprvé svezou trolejbusovými linkami 25 a 26 až na Jírovu, změní se i trasa autobusových linek 55 a 78. Trať na Jírovu měří 1,6 kilometru a stála 125 milionů korun včetně zcela nového zázemí pro řidiče na konečné. Na Novolíšeňské chybělo, protože se jednalo o provizorní smyčku. V provozu však byla přes 30 let.
Trolejbusová síť je v Brně kompletní, peníze půjdou do nových vozů
Tímto počinem rozvoj trolejbusové sítě v Brně v podstatě končí. „Brno má nejrozsáhlejší síť v republice, zhruba 100 kilometrů. Jedná se o jedinou velkou stavbu za mnoho posledních let a systém je nyní ucelený. Budeme se proto soustředit na modernizaci vozového parku,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Výběrové řízení na dodávku 40 krátkých vozidel s opcí na dalších 20 je už vypsané. „A chystáme další výběrové řízení, v první fázi na 20 kloubových trolejbusů, které budeme potřebovat na prodloužené linky 25 a 26,“ popsal Havránek. I nadále má zůstat v Brně okolo 150 trolejbusů, které pokrývají provozní potřeby i rezervu.
V budoucích letech se chystají také investice do vozoven. Nejprve je potřeba vytvořit dostatečné zázemí ve Slatině, aby se do ní mohly přesunout všechny trolejbusy z Husovic. Tam má poté vzniknout muzeum brněnské MHD. Modernizovat se má i vozovna v Komíně, jejímž vlastníkem je město.
Otázkou případného rozvoje je ještě obsluha plánovaného terminálu u budoucí vlakové zastávky ve Starém Lískovci, kam mohou zajíždět trolejbusy z Osové. „Problém je, že ulice Elišky Přemyslovny nemá dostatečnou únosnost a ani šířkové poměry. Muselo by se to buď změnit, nebo najít jiný směr obsluhy,“ dodal Havránek.