Čeká Blanku další odstávka? IDS hrozí přerušením prací

Praha – Společnost Inženýring dopravních staveb (IDS) pohrozila Praze, že kvůli údajnému dluhu přeruší v polovině ledna řízení stavby tunelového komplexu Blanka. Varovala, že by se tak příprava jeho zprovoznění znovu zastavila. Bez stavebního dozoru by nemohli dodavatelé pokračovat v práci.

Inženýring dopravních staveb požaduje, aby mu Praha za stavební dozor při tvorbě Blanky vyplatila dodatečných 196 milionů korun, město to odmítá. Ačkoli nové vedení magistrátu oznámilo, že chce s firmou jednat a přerušilo proto běžící arbitráž, nyní IDS spor vyostřil – pohrozil, že pokud nárokované peníze nedostane, práci na Blance přeruší. „Pokud se k 15. lednu 2015 nepodaří s hlavním městem Prahou uzavřít smír, přerušíme veškeré práce,“ uvedl právní zástupce IDS Marek Nespala. Zdůraznil, že spor trvá již tři roky. Společnost tvrdí, že by přerušení její práce znamenalo úplné zastavení všech prací, které by měly vést k jarnímu zprovoznění tunelů – patrně tedy i k dalšímu odkladu. „Dodavatelé Blanky mají IDS uvedenou jako správce stavby ve své smluvní dokumentaci. A je pravdou, že bez správce stavby nemohou plnit své smlouvy. Pravděpodobně se tak nerozběhnou přejímky stavebních částí ani zkoušky technologie,“ uvedl mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek přiznal, že odchod IDS by znamenal zásadní komplikaci, věří ale v další jednání. Praha je prý připravena všem závazkům dostát.

Právní zástupce IDS Marek Nespala:

„Právní zástupci města zásadním způsobem zpochybňují, že IDS tuto práci vůbec vykonávala a vykonává. Za těchto podmínek by v roce 2015 pokračování v činnosti správce stavby bylo v rozporu s poviností jednat s péčí řádného hospodáře.“

Praha zatím zaplatila společnosti, která pro ni řídí stavbu Blanky, 202 milionů korun. Další faktury proplatit odmítá, IDS však tvrdí, že s tím, jak se stavba prodlužovala, jí také rostly náklady a město je musí uhradit. „IDS pracuje podle smlouvy z roku 1997, která předpokládala ukončení stavby do konce roku 2011, a objem prací neměl překročit 16 miliard Kč,“ uvedl Pavel Kočiš. Podle něj bylo navýšení ceny zahrnuto v konečné ceně za Blanku (36,98 miliardy korun), kterou pražská rada schválila v roce 2011, ale město nikdy neupravilo vzájemnou smlouvu. Podle Pavla Kočiše chtěl IDS původně stavbu vyklidit již v září, ale neučinil tak, aby mohl být v říjnu zprovozněn Trojský most.

Za předchozího vedení města zahájil IDS vůči Praze arbitráž, rozhodčí soud měl určit, zda má svému stavebnímu dozoru vícenáklady proplatit, nebo ne. Nový náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek v listopadu oznámil, že Praha od arbitráže ustoupí a s firmou bude jednat, počátkem prosince ale město po předchozím odstoupení části rozhodců vybralo svého nového zástupce v arbitráži.

Tunelový komplex Blanka vzniká od roku 2007. Podle původních plánů měl být hotov o čtyři roky později, jeho ústřední část však není hotová dodnes. Cena se také zvýšila z původně ohlášených 21 miliard na 37 miliard. Několik představitelů města však původní číslo důrazně odmítlo, exprimátoři Svoboda a Hudeček či bývalý šéf investic na magistrátu Jiří Toman hovořili o tom, že město od počátku kalkulovalo s cenou přes 30 miliard, nižší částka, kterou původně prezentoval tehdejší primátor Pavel Bém, byla pouze za stavební část. Bývalý náměstek primátora Jiří Nouza uvedl, že do růstu nákladů se vedle technologických změn, které souvisely zejména se sesuvy půdy, promítly také dodatečné požadavky městských částí na zahrnutí oprav okolních ulic do stavby Blanky.

Jak šel čas s Blankou:

  • září 1999 (primátor Jan Koukal): schválena změna územního plánu s tunelovým komplexem ve variantě Blanka (tunel veden z Letné pod Stromovkou)
  • září 2006 (primátor Pavel Bém): vyhlášení výsledků výběrového řízení
  • jaro 2007: zahájení prací
  • listopad 2009: IDS oficiálně přiznává roční zpoždění
  • podzim 2010: po volbách se stává primátorem Bohuslav Svoboda
  • srpen 2011: primátor Svoboda a jeho náměstek pro dopravu Březina přiznávají prodražení Blanky a odklad otevření na rok 2014
  • říjen 2011: původní termín dokončení
  • prosinec 2012: druhý oznámený termín dokončení; ve skutečnosti si Metrostav stěžuje na neproplácení faktur, město ohlašuje jejich kontrolu
  • jaro 2013: po rozpadu koalice se stává primátorem Tomáš Hudeček
  • listopad 2013: vyostření sporů mezi městem a Metrostavem, primátor hovoří o neplatnosti smluv
  • prosinec 2013: kvůli dlouhodobému neproplácení faktur a neschválení víceprací přerušuje Metrostav stavbu
  • duben 2014: třetí oznámený termín dokončení
  • jaro 2014: arbitrážní soud nařizuje pokračování stavby
  • září 2014: stavební dokončení komplexu
  • říjen 2014: otevření Trojského mostu
  • prosinec 2014: další z termínů zprovoznění
  • březen 2015: hotovo?