Olomouc pokračuje v jednání ohledně propojení ulic Václavkova a Na trati. Lokalitu rozděluje železniční trať, která vede z Olomouce do Senice na Hané. Lávku, která v místě stála od roku 1984, nechalo město zbourat kvůli jejímu havarijnímu stavu. Lidé z Hejčína tak přišli o jediné přímé spojení s centrem města.
Lidé z Hejčína už rok přebíhají přes koleje. Olomoucká radnice hledá řešení
V souvislosti se zrušeným přemostěním ve Václavkově ulici se mluvilo o nové lávce, podchodu i úrovňovém přechodu. Vedení Olomouce v tuto chvíli vidí jako jedinou reálnou variantu podchod. Vybudování nové lávky by bylo příliš drahé a úrovňový přechod není podle Správy železniční dopravní cesty dostatečně bezpečný.
Lávku město zavřelo na začátku roku 2018 a následně nechalo demontovat. U železnice v ulicích Na trati a Václavkova se v tu chvíli objevil plot, který měl lidem zábránit vstupu do kolejiště. Lidé ale pletivo přestříhali a začali si cestu do centra zkracovat přes koleje.
„Plně rozumím přání obyvatel této lokality, že přímé spojení obou ulic je pro ně důležité a výhodné. Současně ale musím brát v potaz i stanovisko Správy železniční dopravní cesty, které uvedená železniční trať patří,“ vysvětlil olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO).
Podchod za dvacet milionů
Cenu podchodu pod železniční tratí odhaduje město na dvacet milionů korun. Částka zahrnuje i náklady na parkové úpravy přilehlé lokality a umístění herních prvků pro děti.
Podobnou sumu by Olomouc zaplatila i v případě úrovňového přechodu. Ten by musel být opatřen veškerým elektronickým zabezpečením. V petici z ledna 2019 se obyvatelé města vyjádřili právě pro přechod.
Vedení města se chystá vyjednávat se zástupcem majitele železniční trati (SŽDC) i se Státním fondem dopravní infrastruktury. Právě od státu by město mohlo získat dotaci na stavbu podchodu. „Navštívíme Státní fond dopravní infrastruktury, kde bychom se pokusili vyjednat co nejlepší podmínky pro tuto investici,“ dodal primátor.
Odbor strategie a řízení současně projedná studii podchodu v ulici Václavkova v komisích architektury a dopravy a také s komisí městské části Olomouc-západ.