Ostravu povede staronová čtyřkoalice pod taktovkou ANO. Primátorem zůstane Macura

Politické strany v Ostravě se dohodly na podobě koalice na magistrátu. Hnutí Ostravak, které v komunálních volbách skončilo druhé za vítězným ANO, umožní vznik čtyřkoalice tvořené hnutími ANO, Ostravak, ODS a lidovci. Potvrdil to lídr hnutí Ostravak Lukáš Semerák. Dosavadní primátor Tomáš Macura (ANO) svůj post ve vedení města obhájí.

V jedenáctičlenné městské radě by ANO mělo mít šest zástupců, po dvou hnutí Ostravak a ODS a jedno lidovci. ANO tudíž v radě bude mít nadpoloviční většinu. Právě to se nelíbilo hnutí Ostravak, které navíc ve srovnání s předchozím volebním období ztratilo v radě dva mandáty.

Zatím tak není zcela jasné, zda se ve vedení města objeví i lídr hnutí Ostravak Lukáš Semerák, který dosud v radě řídil resort dopravy. Vzal si čas na rozmyšlenou, zda bude v radě pokračovat.

„Vítám přístup hnutí Ostravak, že akceptovali tu nabídku. Myslím si, že není špatná v kombinaci s těmi ostatními složkami, které ta nabídka měla, To nebylo jenom o počtu těch míst v radě. Takže bych skutečně řekl, že se odstranila ta základní překážka, která bránila dokončení,“ uvedl primátor.

Podle něj hnutí ještě dnes připraví text koaliční smlouvy a bude jednat o jejím obsahu. Hnutí nabízí, že do smlouvy nechá zanést klauzuli, která bude znemožňovat přehlasovávání. Macura uvedl, že pokud se koaliční smlouvu podaří podepsat tak, jak se nyní rýsuje, bude spokojen. 

Staronová koalice bude mít v pětapadesátičlenném zastupitelstvu většinu 37 hlasů. ANO hnutí Ostravak nabídlo v jedenáctičlenné městské radě dvě místa, dosud měl Ostravak v radě čtyři zástupce. Semerák chtěl, aby v nové radě mělo hnutí tři zástupce.

Lídr hnutí Ostravak řekl, že dvěma nejúspěšnějším hnutím ve volbách by pro pohodlnou koalici stačilo i spojení tří uskupení, ANO a Ostravak by se mohli spojit s ODS, lidovci či Piráty. Primátor ale od počátku preferuje čtyřkoalici, která kopíruje současnou spolupráci.

Semerák měl jinou představu o vedení města

„Naše představa uspořádání byla trošičku odlišná, osobně se musím rozmyslet, zda chci za těchto podmínek pokračovat,“ řekl Semerák. Dodal, že rozhodně nejsou hnutím jednoho muže a jsou tak schopni na post nominovat i někoho jiného. Jako poražený voleb se necítí, ale očekával, že uspořádání radnice bude více partnerské.

ANO chce kromě primátora i náměstka pro životní prostředí, na něhož znovu nominuje Kateřinu Šebestovou, která tuto funkci zastávala již v uplynulém období. Jako náměstka pro majetek chce ANO zachovat Radima Babince. Investice, které chce hnutí nově získat, by měla podle představ hnutí vést dosavadní místostarostka Poruby Zuzana Bajgarová.

Kromě tří náměstků požaduje ANO dva radní, nominováni byli Martin Bednář, který byl v uplynulém volebním období starostou nejlidnatější městské části Jih, a pak Karel Malík. ODS by měla získat jednoho náměstka pro finance, kterým by mohl být Martin Štěpánek a získat má i radního pro bezpečnost, kterým by se mohl stát lídr kandidátky a senátor Zdeněk Nytra, někdejší šéf moravskoslezských hasičů.

Lidovci by si mohli udržet náměstka pro kulturu, kterého by opět mohl dělat Zbyněk Pražák. Sociální a zdravotní oblast se školstvím by mohla připadnout Michalu Mariánkovi z Ostravaka. Personální obsazení resortu dopravy je tak zatím nejasné. 

V opozici v případě podpisu koaliční smlouvy skončí KSČM, SPD, Piráti a ČSSD.

Ostravské komunální volby vyhrálo ANO

Komunální volby v Ostravě vyhrálo ANO s 32,72 procenta hlasů, a získalo tak 21 mandátů v zastupitelstvu. Druhé hnutí Ostravak, které volilo 11,49 procenta lidí, má sedm mandátů. Na třetím místě je ODS se ziskem 9,73 procenta hlasů a šesti mandáty. Čtvrtá KSČM dostala 8,96 procenta hlasů, což znamená také šest mandátů.

Do zastupitelstva se rovněž dostali Piráti s 8,95 procenta hlasů a pěti zastupiteli. SPD, kterou volilo 6,77 procenta lidí, bude mít čtyři mandáty. Lidovci mají 5,83 procenta hlasů a tři zastupitele. ČSSD, která si výrazně pohoršila, má 5,53 procenta hlasů a rovněž tři mandáty.

Před čtyřmi lety se koalice v Ostravě rodila poměrně složitě. Na spolupráci se nakonec dohodlo vítězné ANO s ČSSD a lidovci. Jenže koalice se zhruba po ročním fungování rozpadla, ČSSD nahradil Ostravak a lidovci. Primátorem zůstal Macura, který už před letošními volbami opakovaně hovořil o tom, že by preferoval pokračování současné koalice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...