Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dostavbu jihovýchodní části obchvatu Otrokovic, který bude součástí dálnice D55. Dostavba by měla trvat tři roky, bude dlouhá přes tři kilometry a stát bude necelých sedm set devět milionů korun. Pokračuje také stavba obchvatu Znojma, silničáři pokládají na nově budovaném úseku asfalt a chytají základy pro nejdelší most na trase.
Silničáři začali budovat další úsek obchvatu Otrokovic. Pokračuje i stavba u Znojma
Část nové dálnice začíná v místě, kde končí severovýchodní obchvat Otrokovic před řekou Moravou v průmyslové části Napajedla. Tam se napojí zpět na silnici I/55. „Je to klasický parametr dálnice, čtyřpruh s odstavným pruhem, směrové rozdělení v šířce dvacet pět a půl metru,“ řekl ředitel zlínské pobočky ŘSD Karel Chudárek.
Největší dopravní omezení pro motoristy podle něj práce přinesou od jara do podzimu příštího roku, kdy bude nutné zcela uzavřít silnici z otrokovické části Kvítkovice do Pohořelic. Objízdná trasa povede přes Napajedla.
Firma bude muset zlikvidovat skládku
Část nové dálnice protne i bývalou skládku komunálního odpadu z osmdesátých let. „Dodneška nikdo přesně neví, co tam je. To pro nás asi bude částečně překvapení a budeme se s tím potýkat. Počítáme s částečným odkopem skládky. Odpad, který tam bude, budeme muset zlikvidovat,“ popsal ředitel zlínského závodu firmy Eurovia Michal Friedlaender.
Dostavba obchvatu se připravuje řadu let. Zatímco územní rozhodnutí je už ze srpna 2006, stavební povolení vydalo ministerstvo dopravy až letos v květnu. Teprve letos na jaře se totiž podařilo ŘSD získat veškeré potřebné pozemky a uzavřít příslušné smlouvy o jejich odkupu. „Bylo tady pár jedinců, kteří měli jiné představy o výkupních cenách za metr čtvereční a s těmi jsme několik let bojovali,“ popsal Karel Chudárek.
Kromě vzniku dálnice zahrnují práce také vybudování čtyř mostů, mimoúrovňové a okružní křižovatky, protihlukových stěn, opěrné zdi a přeložky silnic, místních komunikací a inženýrských sítí.
Centru Otrokovic se výrazně uleví
Jihovýchodní část obchvatu naváže na severovýchodní úsek otevřený v roce 2006. Pomůže z centra Otrokovic odvést především tranzitní dopravu. Podle starosty Jaroslava Budka (nestr.) odkloní ze středu města významnou část osobních automobilů a kamionů.
Ulevit by se mělo především přetížené Kvítkovické křižovatce, kterou projíždí až dvacet tisíc aut denně. „Každý den u ní vznikají dlouhé kolony aut, jak ze směru od Uherského Hradiště, tak od Zlína,“ řekl Jaroslav Budek. Z Otrokovic má dálnice D55 v budoucnu mířit dále směrem k Uherskému Hradišti a k dálnici D2 u Břeclavi.
Ve Znojmě staví nejdelší most obchvatu
Pokračuje také stavba obchvatu Znojma. Od loňského ledna vznikly víc než tři kilometry silnic, tři křižovatky a pět mostů. Aktuálně na něj vyjely válce a asfaltovací stroje. „Bude se pokračovat do konce roku po celé trase stavěného obchvatu. S tím, že finální vrstva se položí až v příštím roce,“ řekla mluvčí Znojma Zuzana Pastrňáková.
Zároveň začala růst konstrukce nejdelšího mostu celé stavby. Desetitisíce aut směřujících dnes do centra Znojma má převzít nová část obchvatu už od podzimu příštího roku. Třetí etapa obchvatu je stále v přípravě.