Kauza Studénka byla nejsložitější, vzpomíná kriminalista Jícha. Do týmu sháněl techniky

Železniční neštěstí ve Studénce z roku 2008, při kterém zemřelo osm lidí a více než 90 utrpělo zranění, bylo po technické stránce nejobtížnější kauzou v kariéře kriminalisty Jiřího Jíchy. Policista po deseti letech tvrdí, že jeho početný tým tehdy udělal maximum.

Za odvedenou prací si Jícha stojí, jak řekl po deseti letech od tragédie. I když nyní by měl k dispozici modernější technologie. To, že soudy zatím nerozhodly, ale jako policista komentovat nechce.

Všechny tři největší dopravní nehody, které se v posledních letech v Moravskoslezském kraji staly, mají společnou jednu osobu. Na jejich objasnění se podílel právě Jícha. V roce 2008 řešil srážku tramvají na okraji Ostravy i srážku rychlíku s troskami mostu ve Studénce. V roce 2015 se pak účastnil prací při nehodě Pendolina a kamionu také ve Studénce.

Z technického hlediska bylo vyšetřování případu ve Studénce z roku 2008 nejsložitější. Na místě ve Studénce pracovalo tři dny 85 kriminalistů, další desítky policistů zajišťovaly naši bezpečnost a dopravu. Dalších osm vyšetřovalo případ další dva roky. Vyšetřování bylo náročné.
Jiří Jícha
kriminalista

Jiří Jícha, který má strojírenské vzdělání, se už při výběru dalších policistů díval na jejich civilní vzdělání. „Vybíral jsem kolegy s technickým vzděláním. V týmu byli také dva inženýři – stavař a strojař. I přesto jsme využívali řadu znalců. Osobně jsem získal řadu nových poznatků,“ řekl.

Vyšetřování bylo náročné i psychicky. Policisté museli odolávat tlaku veřejnosti s ohledem na tragické důsledky kolize. Často se na ně obraceli cestující či pozůstalí. „Psychická stránka byla náročná. Tehdy jsem měl za sebou 25 let služby. Měl jsem řadu zkušeností. Tlak byl, ale ne takový, aby se nedal zvládnout,“ doplnil. Jednání s poškozenými a pozůstalými se ale nikdy nebránil. „Občas chtěli informace přímo od vedoucího týmu. Vždy jsem si na ně našel čas,“ řekl Jícha.

Na vyšetřování by neměnil nic

S odstupem deseti let je přesvědčen o tom, že on i jeho tým udělali maximum. „V rámci tehdejších možností jsme provedli vše, co bylo v našich silách. Na místě pracovali experti z kriminalistického ústavu i soudní znalci,“ řekl. Dnes by podle něj vyšetřování vypadalo podobně, jen třeba s využitím nových technologií, které před deseti lety nebyly k dispozici. „Technika se vyvinula. Například jsme neměli k dispozici drony,“ uvedl kriminalista. Letecké záběry tehdy pořizovali z vrtulníku.

Jícha zpočátku sledoval i soudní projednávání. Později vývoj sledoval v médiích. Rozhodnutí Okresního soudu v Novém Jičíně, který všech deset obžalovaných zprostil obžaloby, komentovat nechce. „Z pozice policisty mi toto nepřísluší,“ řekl pouze. Doufá ale, že viník jednou potrestán bude.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky. Policie obvinila a státní zástupce obžaloval deset lidí z obecného ohrožení. Šlo o manažery i pracovníky stavebních firem, živnostníka či jednoho úředníka. Loni je soud všechny obžaloby zprostil. Odvolací soud ještě nezasedl.

6 minut
Tragédie ve Studénce
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
včera v 12:59

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
včera v 12:25
Načítání...