Prodloužená Rudná, jedna z nejdůležitějších staveb v Moravskoslezském kraji, stále není ani po 16 letech hotova. Zbývá položit asfalt na asi čtyřsetmetrový úsek. Pro spory s majiteli pozemků ale dosud není jasné, kdy by spojka mezi Ostravou a Opavou mohla být hotova.
Kvůli prodloužené Rudné se může i vyvlastňovat. Zbývá dostavět posledních 400 metrů
Kvůli rychlejší dostavbě silnice I/11 se už před Vánoci majitel pozemků Dušan Richtár setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje a jeho náměstky. „Domluvili se na tom, že do konce loňského roku pošle své požadavky, ty ale dosud neposlal,“ doplnil redaktor ČT Tomáš Indrei.
Další klíčová schůzka se měla odehrát v pátek 12. ledna. Dušan Richtár se jí ale odmítl podle zjištění České televize zúčastnit.
Podle redaktora Tomáše Indreie se dohodou chtěli úředníci vyhnout vyvlastňovacímu řízení. Jednání se soudy totiž může celou stavbu na několik let zmrazit.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) již dříve řekl, že v případě věcných břemen jde podle názoru ministerstva pouze o obstrukční jednání manželů Richtárových, kteří se snaží za každou cenu zabránit výstavbě.
„Opakovaně se s nimi snažíme dohodnout, ale bez úspěchů. Podobné situace mohou odblokovat legislativní změny, které umožní výstavbu dálnic ještě před definitivním rozhodnutím o vyvlastnění,“ sdělil Ťok.
Komunikace získala stanovisko EIA
Stavba prodloužené Rudné, tedy silnice I/11 spojující Ostravu s Opavou, obdržela koncem loňského roku od ministerstva životního prostředí (MŽP) souhlasné stanovisko EIA týkající se vlivů na životní prostředí.
Ředitelství silnic a dálnic proto už loni začalo připravovat podklady pro vydání potřebných stavebních povolení a zároveň pokračuje ve vyvlastnění věcných břemen, která v uvedeném úseku jsou. Potvrdil to Marek Čihák z tiskového oddělení MŽP.
Stanovisko obsahuje několik podmínek. Ve zkušebním provozu se tam bude muset měřit hluková zátěž, součástí stavby budou protihlukové stěny a výsadba zeleně. Čihák uvedl, že stanovisko také určuje podmínky, které mají zamezit možnému znečišťování půdy, vody i ovzduší a také nadměrnému obtěžování obyvatel během stavby.
Prodloužená Rudná protáhne frekventovanou Rudnou silnici, která vede skrz celou Ostravu, až k výpadovce na Opavu a dál na Krnov či do Polska. Stavba má zrychlit dopravu a zvýšit její bezpečnost, ale také ulevit přetíženým ulicím v ostravské čtvrti Poruba, kterými denně projedou tisíce aut.
Komunikace se plánuje už od 70. let minulého století. Vyměřovat se ale začala až v roce 2001.