Jednu z nejvýznamnějších cen získal návrh Podolského mostu v Paříži v roce 1937. Z francouzské metropole si architekti odvezli zlatou medaili a ocenění Le beau pont de l'Europe, tedy Krásný most Evropy. O rok později výstavba spojnice mezi Táborem a Pískem začala. První auta se po mostu projela v září 1942.
Most se okamžitě stal strategickým bodem československé i mezinárodní dopravy. V místě, kde břehy Vltavy spojuje podolská stavba, na konci války vedla demarkační linie mezi americkou a sovětskou armádou.
Galerie:
V píseckém muzeu ve čtvrtek začala výstava věnovaná stavbě mostu mezi lety 1938 až 1943. Návštěvníci uvidí, jak most den po dni vznikal.
Jaké okolnosti ale vznik mostu provázely, dnes už není jasné. Neví se tak, zda německý protektorát stavbu strategického mostu podporoval, nebo naopak sabotoval tím, že dělníky odvážel na práci do Německa. Stejně tak není jasné, jestli stavbu nezdržovali čeští dělníci.
Původní most byl přenesen
Ještě před Podolským mostem vedl přes Vltavu řetězový empírový most . Ve své době šlo o jedinou podobnou stavbu v Čechách a rarita to byla i v evropském měřítku.
V roce 1959 byl původní most podle Kouby prohlášen za národní kulturní památku a o více než 10 let později byl kámen po kameni přenesen do Stádlece nad Lužnicí, kde stojí dodnes. „Bylo to dobré rozhodnutí, dnes nikdo nepozná, že tam byl most přenesen. Od jeho původního místa je to vzdušnou čarou jen 17 kilometrů,“ dodal Kouba.
Současný Podolský most má plné zábradlí a kdo si ho chce prohlédnout, musí k němu dojít pěšky nebo vystoupit z auta. Nejpozději v roce 2020 se má Podolský most dočkat rozsáhlé opravy.