Podolský most spojuje břehy Vltavy od roku 1942. Byl strategickou spojnicí, zažil i válečná zvěrstva

V září 1942 se po Podolském mostě projela první auta. Stavba je vrcholem československého mostního stavitelství první poloviny 20. století. Díky tomu získala řadu architektonických ocenění.

Jednu z nejvýznamnějších cen získal návrh Podolského mostu v Paříži v roce 1937. Z francouzské metropole si architekti odvezli zlatou medaili a ocenění Le beau pont de l'Europe, tedy Krásný most Evropy. O rok později výstavba spojnice mezi Táborem a Pískem začala. První auta se po mostu projela v září 1942.

Most se okamžitě stal strategickým bodem československé i mezinárodní dopravy. V místě, kde břehy Vltavy spojuje podolská stavba, na konci války vedla demarkační linie mezi americkou a sovětskou armádou.

Podolský most se tak stal i svědkem válečných zločinů. „Američané sice demarkační linii překročili a došli až k mostu, ale nesměli přijímat německé uprchlíky. Ti vytvořili na pravém břehu tábor a čekali na příchod sovětské armády, která měla hroznou pověst. Když dorazily první jednotky téměř bez vedení, propukl tady teror. Velitelé později ty vojáky, kteří páchali nejvíce zločinů, potrestali,“ připomněl etnograf Prácheňského muzea v Písku Jan Kouba.

  • Most je dlouhý 510 m a tvoří ho několik oblouků, z nichž ten největší má rozpon 150 m a krajní 36,65 m.
  • Šířka klenby ve vrcholu oblouků je 7,5 metru, v patkách 9,5 metru, vzepětí klenby hl. oblouku je 41,8 metru, jeho tloušťka je 2,0 m.
  • Hlavní klenba nese další dvě menší, polokruhové klenby stejné šířky - 7,5 metru, tlusté 0,75 m. Vzepětí osmi menších kleneb je 9,8 metru.
  • Na stavbu mostu bylo spotřebováno 1200 tun ocelové výztuže, 6920 tun cementu a 6300 m³ dřeva.
  • Projekt mostu připravili V. Janák, J. Brebera a L. Pacholík ve spolupráci s Ing. J. Blažkem. Most postavila za tehdejších 26 milionů korun firma Ing. B. Hlava.
  • Zdroj:  Wikipedia.org

V píseckém muzeu ve čtvrtek začala výstava věnovaná stavbě mostu mezi lety 1938 až 1943. Návštěvníci uvidí, jak most den po dni vznikal.

Jaké okolnosti ale vznik mostu provázely, dnes už není jasné. Neví se tak, zda německý protektorát stavbu strategického mostu podporoval, nebo naopak sabotoval tím, že dělníky odvážel na práci do Německa. Stejně tak není jasné, jestli stavbu nezdržovali čeští dělníci.

Původní most byl přenesen

Ještě před Podolským mostem vedl přes Vltavu řetězový empírový most . Ve své době šlo o jedinou podobnou stavbu v Čechách a rarita to byla i v evropském měřítku.

V roce 1959 byl původní most podle Kouby prohlášen za národní kulturní památku a o více než 10 let později byl kámen po kameni přenesen do Stádlece nad Lužnicí, kde stojí dodnes. „Bylo to dobré rozhodnutí, dnes nikdo nepozná, že tam byl most přenesen. Od jeho původního místa je to vzdušnou čarou jen 17 kilometrů,“ dodal Kouba.

Současný Podolský most má plné zábradlí a kdo si ho chce prohlédnout, musí k němu dojít pěšky nebo vystoupit z auta. Nejpozději v roce 2020 se má Podolský most dočkat rozsáhlé opravy.