Ministerstvo dopravy tento týden vydalo stavební povolení pro stavbu části obchvatu Frýdku-Místku. Stavět by se měla začít ještě letos. Dokončení nové silnice je plánováno na rok 2020.
Obchvat části Frýdku-Místku má zelenou. Souhlas vydalo ministerstvo dopravy
Úsek dlouhý 2,3 kilometru má stát přibližně miliardu korun. Ministerstvo dopravy to zveřejnilo na svých internetových stránkách. Jde už o druhé stavební povolení pro tento úsek, první z roku 2014 napadli aktivisté a ministr Dan Ťok (za ANO) jej pak zrušil.
„Povolení obsahuje 33 podmínek, včetně osmi návrhů Dětí Země,“ řekl předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Dodal, že nyní bude muset prostudovat všechny detaily rozhodnutí a uložených podmínek.
Důvodem zvýšené pozornosti je podle něj fakt, že trasa prochází chráněným územím evropské soustavy NATURA 2000, kterým je údolí řeky Morávky. „Náš zájem o tuto stavbu bude nadále pokračovat,“ řekl.
Stavební povolení se týká 12 staveb v úseku dlouhém asi 2,3 kilometru. V případě druhého úseku dlouhého více než šest kilometrů ministerstvo před časem část stavebního povolení zrušilo. Vyhovělo tak námitkám ekologické organizace Děti Země, která poukazovala na to, že asi 30 vyjádřením správců sítí a dotčených orgánů propadla platnost.
Podmínky EIA se měnily
Stavební povolení vydalo ministerstvo v únoru 2015. Pak se ale změnily podmínky posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Závazné podmínky, které letos vydalo ministerstvo životního prostředí, tím pádem do dva roky starého stavebního povolení nemohly být promítnuty.
Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy MfD řekl, že jediným způsobem, jak tento nedostatek vyřešit, je zrušit přezkoumávané stavební povolení a znovu rozhodnout o žádosti o stavební povolení. Zájmem státu je, aby se to stihlo v řádech měsíců, uvedl Neusar.
Stavba obchvatu Frýdku-Místku by měla bez DPH stát téměř čtyři miliardy korun. Připravuje se už zhruba 20 let. Frekventovaný průtah městem je dlouhodobě přetížený, mimo jiné kvůli blízkosti automobilky Hyundai. Obchvat má nejen ulevit centru Frýdku-Místku od kamionů, ale i celkově zlepšit složitou dopravní situaci ve městě.
Obchvat, na který město čeká dlouhá desetiletí, má být součástí trasy transevropské dopravní sítě Brno – Olomouc – Český Těšín – Krakov. Naváže na už hotové úseky dálnice D48 a rovněž na dálnici D56 vedoucí z Ostravy.